Cardify geeft verkopers de lead

BRAM VAN DE VELDE "Ik wilde zo veel mogelijk verschillende invloeden bij elkaar brengen." © Jonas Lampens

Cardify heeft een tool ontwikkeld om het eerste contact tijdens een verkoopgesprek te digitaliseren. Het verleidde daarmee de fine fleur van de Gentse techscene om zaaikapitaal in het bedrijf te investeren.

Bram Van de velde, de oprichter van Cardify, slaagde erin het kruim van de Gentse techondernemers te overtuigen om zaaikapitaal te investeren in zijn bedrijf. De Netlog-oprichters Lorenz Bogaert en Toon Coppens zijn erbij, net zoals hun ex-werknemers Louis Jonckheere en Pieterjan Bouten, die nu hoge ogen gooien met Showpad. Ook Jonas Dhaenens van team.blue, Jeroen De Wit van Teamleader, en Boris Bogaert en Wim Derkinderen van Rydoo tekenden in.

Cardify startte vorig jaar en haalde toen al 250.000 euro op bij Jonas Dhaenens, maar het was tijd voor een nieuwe ronde. Behalve de acht genoemde ondernemers doen nog vier investeerders mee: William Van Moerkerke van het retailvastgoedbedrijf Qrf, het duo Wim Vernaeve en Jan Froyman van Green Park Investment Partners – zij zijn privé ingestapt – en een kennis van Van de velde, die later bij Cardify aan de slag hoopt te gaan. Cardify haalde 400.000 euro op, waarvan een vierde van Lorenz Bogaert komt.

“Ik wilde zo veel mogelijk verschillende invloeden bij elkaar brengen”, zegt Bram Van de velde, de CEO van Cardify, over al dat slimme kapitaal – investeerders die ook hun expertise meebrengen. “Lorenz focust op consumenten, terwijl Louis en Pieterjan business-to-business bezig zijn. De meeste bedrijfstools zijn omslachtig, wij willen een heel gebruiksvriendelijke tool ontwikkelen. We zochten daarom een mengelmoes van investeerders, niet alleen voor het geld, maar ook voor hun inzichten. De helft van de investeerders heb ik nog nooit ontmoet.”

Kaartje scannen

Het team van Cardify, acht man sterk, nam na zijn achtste verhuizing in nauwelijks een jaar zijn intrek in Dok Noord, waar veel techbedrijven zitten. Bij de opstart draaide het zakenidee van Cardify nog rond digitale businesskaartjes voor particulieren, maar in oktober vervelde de start-up tot de ontwikkelaar van een digitale verkooptool voor bedrijven. “Als we hadden vastgehouden aan het idee van digitale businesskaartjes, had niemand in ons geïnvesteerd. We maakten de shift naar sales enablement. Die markt is enorm”, zegt Bram Van de velde. “In de eerste fase van het verkoopproces is er geen ondersteuning voor verkopers. Daar spelen we op in.”

In de eerste fase van het verkoopproces is er geen ondersteuning voor verkopers. Daar spelen we op in

Hoe werkt het? Een aankoper spreekt op een beursstand een verkoper aan. De verkoper geeft uitleg, waarmee het verkoopproces al is begonnen. “Aan het einde van zo’n gesprek worden papieren businesskaartjes uitgewisseld, waarmee je niets weet”, zegt Bram Van de velde. Met de Cardify-kaart is dat anders: “Als een aankoper dat kaartje scant, krijgt hij niet alleen de contactgegevens, maar ook alle inhoudelijke informatie die de verkoper net mondeling heeft gegeven. Een aparte app is niet nodig.”

Zodra de verkoper het e-mailadres van de aankoper heeft, koppelt Cardify daar automatisch allerlei publieke informatie aan. De verkoper kan zien hoe vaak de aankoper de digitale brochure heeft bekeken of zijn website heeft bezocht. Daarin zit volgens Van de velde de innovatie. “Ik kan zien of iemand een koude of een warme lead (een potentiële klant, nvdr) is. Op basis van verschillende parameters komen we tot een leadscore van 0 tot 100. Zo spaart een verkoper veel tijd uit. Het systeem is geïntegreerd in het CRM-systeem (klantenrelatiesoftware, nvdr). Je komt op kantoor, ziet wie je hebt ontmoet en wie je zeker moet opvolgen. Je kan meteen bellen.”

Verenigde Staten

Cardify heeft 5000 kaarten in gebruik bij grote internationale bedrijven, maar ook bij start-ups. Het zoekt vooral nieuwe klanten in het Verenigd Koninkrijk, omdat het die markt als springplank kan gebruiken om snel naar de Verenigde Staten te trekken. Ondertussen leert de start-up in het Verenigd Koninkrijk hoe het de verkoop vanaf afstand het beste aanpakt. Bram Van de velde kan met vragen ook terecht bij zijn investeerders, van wie er enkele in zijn adviesraad zitten.

“Showpad is actief op dezelfde markt als wij, maar wij focussen op een andere fase in het verkoopproces”, zegt Van de velde. Met de software van Showpad geven bedrijven hun verkopers al het digitale materiaal dat ze nodig hebben. Cardify zorgt ervoor dat die verkopers digitaal verkoopmateriaal, zoals brochures, ook snel bij potentiële klanten krijgen. “We zijn al samenwerkingen aan het opzetten”, zegt Van de velde. “Ook met Teamleader, Salesforce en Microsoft werken we al samen.”

De basisversie van Cardify is gratis, maar afhankelijk van hoeveel toeters en bellen ze erbij nemen, kunnen de kosten voor bedrijven oplopen tot 2 à 3 euro per maand per gebruiker. Het komende jaar moet het jaar van de doorbraak worden. Onder meer via een partnerschap moet het aantal klanten stijgen tot meer dan honderd. Dat moet de omzet – 750.000 euro na het eerste jaar – in een jaar stevig boven het miljoen tillen. Van de velde houdt er rekening mee dat hij daarvoor een nieuwe kapitaalronde nodig heeft.

‘Het zal wat tijd vergen’

Serieel techondernemer en investeerder Lorenz Bogaert (Netlog, Twoo, Delta, Realo) legt uit waarom hij investeerde in Cardify en wat de uitdaging is voor oprichter Bram Van de velde. “Net zoals veel investeerders kijk ik eerst naar de oprichter. Ik heb iemand gezien die heel gedreven is, een probleem heeft vastgesteld, daarvoor het begin van een oplossing heeft gebouwd en goed weet wat hij nodig heeft om zijn doel te bereiken. Behalve dat ik geloof in de ondernemer, denk ik ook dat er een echt probleem is. Ik gebruik Cardify dagelijks en ik merk dat het om veel meer gaat dan om een papieren businesskaartje vervangen door een plastic kaart. Het gaat om wat er nadien gebeurt met de opvolging van de gegevens. De grootste uitdaging is dat mensen het gewoon zijn op een bepaalde manier hun contactgegevens te ruilen. Het zal wat tijd vergen vooraleer de digitale uitwisseling van contactgegevens ingeburgerd is.”

Partner Content