Stijn Fockedey

Binnenkort shopt u met een slimme winkelkar

Stijn Fockedey Algemeen hoofdredacteur van Trends-Kanaal Z

Bij de meeste winkelketens is het al goed ingeburgerd dat klanten zelf hun items scannen aan een kassa en afrekenen, maar binnenkort kan het nog geavanceerder met een ‘slimme’ winkelkar.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Er zijn nu al winkelkarretjes uitgerust met computers, maar de mogelijkheden zijn vaak beperkt tot het afbeelden van promoties en scannen van barcodes. Amerikaanse developers zijn in een Texaanse winkel van de Amerikaanse keten Whole Foods een aangedreven winkelkar aan het testen die de klanten door de rayons gidst. Gedaan dus met het karretje te duwen. Klanten hoeven hun producten ook niet meer tegen een scanner te houden, maar gewoon in de kar te plaatsen.

De functionaliteiten zijn zelfs zo geavanceerd dat de kar (die ook is uitgerust met spraaktechnologie) de klant er op attent maakt dat er foute zaken worden aangekocht. Producten die niet op het boodschappenlijstje staan of zaken waar de klant allergisch voor is.

Het concept lijkt erg futuristisch, maar eigenlijk is het niet meer dan een implementatie van bestaande technologieën. De prototypes zijn onder meer uitgerust met een mini-computers of tablets en de Kinect-sensor van Microsoft. Die laatste was oorspronkelijk ontwikkeld om zonder een controller een spelconsole te besturen. De computer wordt dus bestuurd met gebaren. Stilaan vinden ontwikkelaars tal van andere toepassingen voor de gevoelige sensor.

Waarschijnlijk zullen slimme winkelkaren nog even op zich laten wachten, totdat de kostprijs voldoende gedaald en dergelijke investeringen betaalbaar worden. Een traditionele winkelkar kost nu ongeveer 150 euro. Supermarkten zijn overigens al bezig om hun winkelwagenpark te vervangen. De traditionele karretjes die volledig uit metaal bestaan, worden meer en meer vervangen door exemplaren die gedeeltelijk uit kunststof bestaan.

Daarmee bereiden supermarkten zich voor op de komst van de zogenaamde RFID-tags die draadloos op korte afstand informatie kunnen uitsturen. Volledig metalen karren kunnen de communicatie verstoren. Als producten met zulke tags worden uitgerust dan hoeven de producten niet meer uit de winkelkar worden gehaald worden aan de kassa. Klanten hoeven dan enkel langs een computer te passeren die automatisch alles inscant en afrekent.

Stijn Fockedey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content