BIJTEN IN BAROK
Antoon Van Dyck had met chocolade niks van doen. Maar Bart Van Dyck wel. En hij schakelt z’n illustere naamgenoot in z’n marketing in.
Eén van de structurele sponsors van de festiviteiten rond de 400ste verjaardag van barokschilder Antoon van Dyck is de nv Belgian Chocolates Van Dyck uit Olen. De industriële chocolatier wil de naamverwantschap benutten om in eigen land een grotere bekendheid te verwerven. En een grotere omzet. Want van de 150 miljoen pralines of 490 miljoen frank omzet in 1997 – boekjaar 1998 is nog niet afgerond – nam België maar 5,6% voor z’n rekening. Daarmee stond ons land slechts op de vierde plaats, na Groot-Brittannië (30%), Duitsland (13%) en de VS (12%). Dat heeft alles te maken met prioriteiten en het niet overschatten van de eigen mogelijkheden: van bij de start in 1989 werd vooral op het buitenland gemikt, omdat het voor een nieuwkomer moeilijk knokken zou zijn op een markt waar gevestigde namen als Godiva, Neuhaus en Leonidas op ieders tong liggen. Je vindt de Van Dyck-pralines wel bij grootdistributeurs als Delhaize en GB. Die laatste voert nu in z’n assortiment trouwens ook de speciale “Antoon Van Dyck”-versie die de chocolatier voor dit huldejaar lanceerde.
Het was bestuurder en aandeelhouder Bart Van Dyck die het bedrijf in 1989 samen met twee neven opstartte. In 1991 nam de familie Corman, gekend van haar zuivelbusiness (inmiddels verkocht aan het Franse Union Laitière Normande), een meerderheidsbelang, dat ze op vandaag nog steeds heeft.
Op twee lijnen in Olen worden per gemiddelde werkdag zowat 600.000 pralines geproduceerd. Die vinden dankzij het verkooptalent van de rondreizende Bart Van Dyck hun weg naar delicatessenzaken en dutyfree shops tot zelfs in Japan, Australië, Argentinië… genietend van de wereldwijde reputatie die Belgian chocolates nu eenmaal hebben. In die kanalen liggen ze onder de merknamen “Van Dyck” en “The Belgian”. Maar Van Dyck produceert ook in bulk als private label-leverancier van onder meer Harrod’s in Londen en de Britse supermarktketen Asda.
De omzetcurve toonde tot 1997 een gestage groei, maar 1998 is een moeilijk jaar geweest, onder meer door de crisis in Zuid-Oost-Azië en Rusland. Sales coordinator Leo Dom verwacht dat de resultaten van (het verlengde) 1998 ongeveer zullen stagneren op het niveau van 1997, toen 490 miljoen frank omzet en 4 miljoen nettowinst werden geboekt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier