Jumbo laat ambitie voor 100 Belgische winkels varen: ‘Albert Heijn is in België al prijsbreker’

Jumbo-supermarkt. © ANP / Hollandse Hoogte / Harold Versteeg
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

De Nederlandse supermarktketen Jumbo schroeft de ambities in België terug. Dat blijkt uit het jaarverslag van de keten. Het doel om 100 winkels te openen in ons land tegen 2025 wordt “losgelaten”. “Cijfers tonen aan dat de organische groei zo goed als stagneert in België”, zien twee retailexperts. Zij maken de analyse.

In Nederland is Jumbo de op één na grootste supermarkt, maar de keten is ook al sinds 2019 in ons land actief. Het was vanaf het begin de bedoeling van Jumbo om tegen eind 2025 honderd winkels te tellen in België. Maar die verwachting is niet langer realistisch, aldus de supermarktgroep. Er wordt nu gerekend op zo’n 50 winkels eind 2025, bij voorkeur via franchisenemers.  

Maar ook na die datum zegt Jumbo te zullen blijven kijken naar nieuwe locaties in België om uit te breiden of de winkelportfolio te optimaliseren, aldus het bedrijf. Jumbo verwijst voor de bijgestelde ambities onder meer naar de bezwaarprocedures waarmee concurrenten proberen nieuwe winkels tegen te houden. “Ons geloof in de Belgische markt blijft evenwel in stand”, klinkt het in het jaarverslag. Jumbo zegt ook nog optimistisch te zijn over verdere groei in België. 

Eind 2023 telde de keten 33 supermarkten in ons land. In 2023 kwamen er zeven bij. “Cijfers tonen aan dat de organische groei zo goed als stagneert in België”, weet retailexpert Pierre-Alexandre Billiet van Gondola. “Als je de nieuwe winkels meetelt, kom je natuurlijk altijd uit op een groei. Jumbo heeft in België nauwelijks voordeel kunnen doen als gevolg van de moeilijkheden bij Delhaize. Sommige supermarkten van bijvoorbeeld Carrefour en Colruyt hebben wel klanten kunnen winnen.”

Storm van problemen

De problemen van Jumbo beperken zich niet alleen tot België, maakt de expert duidelijk. “Jumbo zit in een storm, want ook in Nederland kent het bedrijf veel problemen. De voormalige CEO zit in verband met een grote witwaszaak. Bij een familiebedrijf als Jumbo heeft dat grote gevolgen. Verder rommelt het in de kostenstructuur en de overname van de restaurantketen La Place loopt nog niet zoals voorzien. Het water sijpelt langs alle kanten binnen bij Jumbo.”

Vorig jaar raakte bekend dat het stopt met de sponsoring van grote sportteams, waaronder de wielerploeg Jumbo Visma. “Dat is een logische keuze”, vindt Billiet. “Op die manier wil Jumbo werken aan de kostenstructuur. Het gaat terug naar de basis en het lokale gegeven van een supermarkt. Sportsponsoring is heel duur, en het werkt alleen wanneer een bedrijf echt groeit. Dat is voor Jumbo duidelijk niet het geval.”

‘Jumbo is een gevestigde waarde en met de nieuwe CEO, Ton van Veen, aan boord heeft het de ideale persoon die het roer kan omgooien.’

Pierre-Alexandre Billiet, Gondola

Niet onomkeerbaar

Toch wil Billiet niet stellen dat de situatie in België onomkeerbaar is. “Jumbo is een gevestigde waarde en met de nieuwe CEO, Ton van Veen, aan boord heeft het de ideale persoon die het roer kan omgooien. Hij heeft voor het succes van de supermarktketen in Nederland gezorgd. In relatief weinig tijd is Jumbo daar sterk gegroeid door slimme overnames.”

Jumbo spreekt over een focus op lokale initiatieven. Een voorbeeld is de jaarlijkse inzamelingsactie voor de lokale voedselbanken, waarbij klanten producten kunnen doneren om mensen in de buurt te steunen. Er is ook het jaarlijkse Koningsontbijt, waarbij Jumbo gratis ontbijt verstrekt aan basisschoolleerlingen. Billiet gelooft ook in die aanpak voor de Belgische markt. “Lokale projecten, winkelbeleving en het uitdragen van zijn breed assortiment: daarin zou het Belgische succes voor Jumbo kunnen schuilen. Belgen zijn nog steeds bourgondiërs. Ik heb het altijd opmerkelijk gevonden dat Jumbo in ons land niet sterker naar voren treedt met zijn voedingsassortiment, want dat is van de bovenste plank.”

Ook retailprofessor Els Breugelmans (KU Leuven) merkt op dat Jumbo al van bij het begin moeite heeft met de positionering van zijn activiteiten in België. “Hoewel Jumbo in Nederland de echte prijsbreker is, zet Albert Heijn in België al op die aanpak in. Albert Heijn is eerder dan Jumbo naar ons land gekomen. Prijzen blijven de prioritaire focus voor consumenten, zeker in deze tijden van inflatie. Het tweede belangrijke punt is de nabijheid van de supermarkten. Dat wordt belangrijker. De supermarkten van Jumbo zijn goed gelegen, dus dat is in ieder geval een goede zaak.”

Lees ook:

Partner Content