België is niet de beste van de winstklas

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

InBev Belgium was in 2011 de op een na grootste winstmaker in de provincie. Maar dat heeft het niet zozeer te danken aan ons eigen land.

Een omzet van 1,05 miljard euro, een nettowinst van 387 miljoen euro, en geen belastingen betaald. De balans van InBev Belgium mag dan wel een tipje oplichten van de sluier over de Belgische activiteiten van de brouwer, maar meer ook niet.

Want de vennootschap heeft diverse dochters in ons land, maar ook in de buurlanden en zelfs Cyprus of China. Via die buitenlandse dochters, en via financiële operaties, komt er een grote nettowinst tevoorschijn. Dat daarop in België geen belastingen worden betaald, heeft te maken met die dividendenstroom vanuit het buitenland. In het land van herkomst werden al belastingen betaald, vandaar bijvoorbeeld de 395,3 miljoen euro aan definitief belaste inkomsten.

Goed is slecht

De balans meldt toch enkele operationele cijfers in België, zoals bijvoorbeeld de logistieke verwerking in 2011 van 11,55 miljoen hectoliter bier. In Leuven werd 5,3 miljoen hectoliter gebrouwen, in Jupille 4,1 miljoen hectoliter. Hoegaarden was goed voor 768.000 hectoliter. Die productie blijft uiteraard niet volledig in eigen land. In 2011 verkocht AB InBev 4,8 miljoen hectoliter bier in België. De omzet uit drank in eigen land klokte af op 806 miljoen euro, 3 procent meer dan in 2010.

De balans meldt voorts de risicofactoren waarmee de brouwer in eigen land wordt geconfronteerd. Bijvoorbeeld de toenemende concentratie in de distributie, en uiteraard de krimpende biermarkt. Ook de overheidsmaatregelen om de bierconsumptie te bestrijden, zitten het bedrijf niet lekker: “De voorgestelde maatregelen kunnen de bierbedrijven ernstige schade toebrengen, zonder dat het negatieve consumptiegedrag wordt bestreden.” Die druk op de bierconsumptie ervaart de wereldbrouwer vaak nog veel sterker in andere landen, zoals Rusland.

2655 werknemers had InBev Belgium einde 2011, en dat is nog altijd een aanzienlijk aantal. Alleen waren er dat in 1994 nog 4628. Deels heeft dat te maken met de dalende bierconsumptie, want AB InBev verkocht in ons land in 1994 nog meer dan 6 miljoen hectoliter. De daling wordt vooral gevoeld in de horeca, waardoor het aantal cafés daalt. Dat betekent op zijn beurt minder werkgelegenheid in de logistieke diensten. Het belet de brouwer niet te investeren: in 2011 vloeide 67 miljoen euro naar kapitaalinvesteringen.

Uiteindelijk haalt de brouwer in België nog altijd een positief bedrijfsresultaat. In 2011 ging het om 147,5 miljoen euro. Al is dat niet enkel door de verkoop in eigen land, want het cijfer bevat ook winsten via de exportverkoop.

WOLFGANG RIEPL

Dat op die winst in België geen belastingen worden betaald, heeft te maken met de dividendenstroom vanuit het buitenland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content