Autowereld in een stroomversnelling

Audi
Audi
Partner content

Partner content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

9 juli 2018, 10:30 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:01

De komende vijf jaar gaat er meer veranderen in de autowereld dan de voorbije vijftig jaar. De traditionele benzine- en dieselmotoren zijn op hun retour, elektromobiliteit is dé toekomst. Wegens zeer milieuvriendelijk, dankzij zero-uitstoot.

Lees hier alle artikels over elektrisch rijden.

“Tegen 2020 bezitten elektrische auto’s een marktaandeel van 10 procent!” Dat voorspelden invloedrijke trendwatchers tien jaar geleden. Ondertussen weten we beter. In ons land vertegenwoordigen elektrische auto’s niet eens 1 procent van de markt, maar kijken we naar hun marktaandeel in Nederland of Noorwegen, dan lijkt de opmars definitief ingezet. Nog altijd leven er vele vooroordelen en misvattingen over elektromobiliteit. Meestal zijn die het gevolg van onwetendheid en/of angst voor het onbekende.

In ons land vertegenwoordigen elektrische auto’s nog geen 1 procent van de markt, maar kijken we naar hun marktaandeel in Nederland of Noorwegen, dan lijkt de opmars definitief ingezet.

Maar er zijn ook feitelijke gegevens die mensen ervan weerhouden om de stap richting elektrische auto te zetten. Denk aan zijn beperkte actieradius en het ontbreken van een fijnmazig netwerk van laadpalen. Elektroauto’s zijn bovendien nog relatief duur voor wie niet kan genieten van fiscale verminderingen. De overheid verleent weliswaar financiële tegemoetkomingen, maar die zijn regio- en tijdsgebonden. In de Scandinavische landen, met een consequent elektromobiliteitsbeleid, zijn elektrische auto’s vrijgesteld van taksen en belastingen. Zij mogen er bovendien gebruikmaken van de busbanen en gratis parkings met laadpalen in het centrum van de stad.

Ook de automerken gaan niet vrijuit: ze hebben de moeilijkheidsgraad en kosten onderschat om een elektrische wagen te bouwen met een acceptabele actieradius van zo’n 400 km en een oplaadtijd van enkele minuten. De uitrol van hun plannen heeft daardoor vertraging opgelopen.

Geen weg terug

Maar er is geen weg terug. De automerken worden geconfronteerd met almaar strengere uitlaatnormen, sommige stadscentra worden straks zelfs verboden gebied voor de oudere generaties dieselauto’s. Een en ander verplicht de constructeurs ertoe om nog meer te investeren in alternatieve aandrijvingssystemen. Wie dat niet doet, riskeert hoge boetes en zwaar imagoverlies.

Een en ander verplicht de constructeurs ertoe om nog meer te investeren in alternatieve aandrijvingssystemen.

Als tussenoplossing implementeren almaar meer automerken hybridetoepassingen. De combinatie van een elektro- en conventionele verbrandingsmotor levert een forse daling van de CO2-uitstoot op en heeft niet het nadeel van een beperkte actieradius.

E-auto in pole position

Zero-uitstoot is enkel mogelijk met behulp van een elektro- of waterstofauto. Welke toepassing het op lange termijn zal halen, is koffiedik kijken. Een e-auto haalt zijn energie uit een batterij die wordt opgeladen via het stroomnet terwijl een waterstofauto zelf zijn energie produceert door tijdens het rijden waterstof te mengen met zuurstof. Daarbij gaat echter relatief veel energie verloren, waterstof is bovendien een licht en explosief gas.

Bekijken we de huidige situatie door de bril van de consument, dan ligt de e-auto in pole position tegenover de waterstofauto. Daar komt de komende decennia geen verandering in. We mogen ons aan een tsunami van elektrisch aangedreven modellen verwachten, het ene al attractiever dan het andere en dat in alle segmenten.

We mogen ons aan een tsunami van elektrisch aangedreven modellen verwachten, het ene al attractiever dan het andere en dat in alle segmenten.

Als eerste rolt deze zomer de eerste 100% elektrische SUV van Audi van de band in Vorst. Het Duitse premiummerk zet Made in Belgium opnieuw op de wereldkaart. Voor de medewerkers van Audi Brussels is de investering van 600 miljoen een bewijs van vertrouwen in hun deskundigheid en inzet. Hen wacht een plaats in de geschiedenisboeken als pioniers op het vlak van de elektromobiliteit. Een mooi aspect van dit verhaal is dat niet alleen de wagen, maar ook de fabriek C02-neutraal is.