"Autosector heeft zich goed en intensief voorbereid"

Wat is de impact van de opmars van de elektrische auto voor de merkverdelers? Hebben die nieuwe apparatuur nodig, zijn hun mecaniciens vertrouwd met de nieuwe technologie, hoe zien hun toekomstige verdienmodellen eruit? Vragen waarop Luc De Moor van Educam en Jochen Cloetens van Audi een verhelderend antwoord hebben.

App laat u ontdekken of elektrisch rijden iets voor u is

Dat de doorbraak van de elektrische auto langer op zich laat wachten dan tien jaar geleden voorspeld, heeft onder andere te maken met vooroordelen tegenover elektromobiliteit. Want zeg nu zelf: bent u wel zeker dat elektrisch rijden bij u past? Aangezien de eerste volledig elektrische Audi binnenkort in de showroom staat, lanceert het Duitse premiummerk een gratis applicatie om u te laten ervaren wat het is om elektrisch te rijden. Hoe? Heel simpel: u rijdt gewoon met uw eigen auto zoals altijd. De app vertelt u of de vrees voor de actieradius en uw zorgen rond het opladen, terecht zijn of niet.

What's in a name

Full hybrid, plug-in hybrid, e-drive, fuel cell... voor de ene zijn de begrippen dagelijkse kost, voor de andere Latijn. Feit is dat de alternatieve aandrijfsystemen in opmars zijn maar terzelfdertijd bestaat er nog discussie over de tijdspanne waarin de overstap van fossiele brandstof naar alternatieve aandrijving zich zal voltrekken. Welke rol vervullen de hybride auto's in dit proces? En wat brengt de verre toekomst? Vooralsnog zetten de automerken in op batterijtechnologie, maar dat betekent niet dat ze waterstof als alternatief hebben opgegeven. Alle opties worden opengehouden. In afwachting van een verlossend antwoord vindt u hier tekst en uitleg bij de verschillende systemen.

Autowereld in een stroomversnelling

De komende vijf jaar gaat er meer veranderen in de autowereld dan de voorbije vijftig jaar. De traditionele benzine- en dieselmotoren zijn op hun retour, elektromobiliteit is dé toekomst. Wegens zeer milieuvriendelijk, dankzij zero-uitstoot.

Een kijkje achter de schermen

Dat Audi Brussels de eerste volledig elektrische Audi e-tron mag bouwen, is niet vanzelfsprekend. Het getuigt van vertrouwen van de Duitse Audi-directie in de inzet en deskundigheid van haar Belgische werknemers. Hoewel de fabriek een 'no go zone' is, omwille van het ultrageheime karakter van het e-tron project, nemen we u mee voor een kijkje achter de schermen.

"België is uitermate geschikt voor elektromobiliteit"

De voorspelde doorbraak van de elektrische auto heeft vertraging opgelopen. In ons land stagneert het markaandeel elektrische aangedreven wagens op 0,5 procent tegenover 1,3 procent in Frankrijk en bijna 3 procent in Nederland. Volgens Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans hebben zowel de producent als de consument én de overheid de complexiteit van elektromobiliteit onderschat. Toch is elektromobiliteit met zekerheid de toekomst.

Niet over één nacht ijs

Het onderzoek naar en de ontwikkeling van een nieuw automodel nemen jaren in beslag. Zeker als het gaat om een model met een compleet nieuwe motor: 100% elektrisch. In de loop van het ontwikkelingsproces worden nieuwe componenten getest op bestaande modellen en later op prototypes van het toekomstige model. Voor een nieuwkomer in serieproductie gaat, wordt die zeer intensief getest in de meest extreme omstandigheden. Een ooggetuigenverslag.

Laboratorium voor serieproductie

Racewagens die geen oorverdovend lawaai maken, bestaan die echt? En of die bestaan. Sinds 2014 organiseert de FIA (Fédération Internationale de l'Automobile) een officieel FIA-kampioenschap voor elektrisch aangedreven racewagens, met zowel automerken en piloten die we kennen uit de Formule 1 als enkele verrassende namen.