Air Belgium voert ‘veelbelovende’ gesprekken met nieuwe investeerder, beschermingsprocedure loopt bijna af
De procedure van gerechtelijke reorganisatie voor de Belgische luchtvaartmaatschappij Air Belgium loopt op 19 september af, zo maakte het bedrijf maandag bekend. Er lopen intussen “veelbelovende” gesprekken met een mogelijke nieuwe investeerder, klinkt het.
In september vorig jaar maakte Air Belgium bekend dat het begin oktober zou stoppen met passagiersvluchten (naar Zuid-Afrika en Mauritius), omdat die “chronisch niet rendabel” waren. De maatschappij concentreert zich voortaan op vrachtactiviteiten en vliegtuigleasing.
Om de schuldenlast onder controle te krijgen, zit de maatschappij met hoofdzetel in het Waals-Brabantse Mont-Saint-Guibert sinds september vorig jaar in een procedure van gerechtelijke reorganisatie. Dat statuut werd twee maal verlengd door de rechter in Nijvel, tot 20 augustus. Maar het bedrijf maakt nu van de wettelijke mogelijkheid van één jaar bescherming -tot 19 september- gebruik om zijn activiteiten te reorganiseren en met schuldeisers een toekomstplan uit te werken. “Het gaat dus niet om een nieuwe verlenging door de rechtbank, maar om het gebruik van de wettelijke limietdatum”, klinkt het maandag.
Nieuwe investeerder
Air Belgium bevestigt ook dat het intussen “veelbelovende” gesprekken voert met een mogelijke nieuwe investeerder. Meer details over die partij wil het bedrijf niet kwijt, want de gesprekken lopen nog. Tegelijk klinkt het dat deze investering “nodig is om op korte en middellange termijn duurzame activiteiten voor het bedrijf te kunnen ontwikkelen”.
Volgens de Franstalige website L-Post zou de Chinese provincie Sichuan mogelijk zijn intrede in het kapitaal van de luchtvaartmaatschappij maken. Het zou alle of een deel van de aandelen van de Chinese Hongyuan Group overnemen. Die controleert momenteel 49,95 procent van Air Belgium. Ook de Waalse overheid is aandeelhouder.
Air Belgium leed vorig jaar een verlies van 27,5 miljoen euro, blijkt nog uit de jaarrekening die neergelegd werd bij de Balanscentrale van de Nationale Bank. Het gecumuleerd verlies loopt zo op tot 120 miljoen euro.
Flink lagere omzet
De omzet bedroeg vorig jaar 134,4 miljoen euro, tegen 228 miljoen het jaar voordien. De daling wordt toegeschreven aan de onbeschikbaarheid van een toestel na een technisch incident in augustus, en aan het stopzetten van de passagiersvluchten in oktober.
Air Belgium maakt ook melding dat een van zijn grote klanten herhaaldelijk te laat betaalt, wat zijn financiële situatie onder druk zet. De luchtvaartmaatschappij kon genieten van een krediet van 7 miljoen euro vanwege “enkele aandeelhouders”.
Maar dankzij een herstructurering en het afstoten van verlieslatende activiteiten, is het bedrijf naar eigen zeggen weer rendabel in de periode januari-april 2024.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier