Tom Simonts (KBC): ‘Terwijl vakbonden lagere omzetgroei als een overwinning zien, sterkt het Ahold Delhaize in zijn beslissing’

Beeld van de staking van de vakbonden op 22 mei in Brussel. © BELGA PHOTO LAURIE DIEFFEMBACQ
Sebastien Marien
Sebastien Marien Redacteur bij Trends

Ahold Delhaize deelde dinsdag zijn kwartaalresultaten voor het tweede kwartaal. Het zag de omzet in Europa minder snel groeien vanwege de stakingen in België. Tom Simonts, beursanalist bij KBC, bespreekt hoe groot de impact is. Hij kijkt ook naar de groei van bol.com en de onlineverkoop van de supermarkten.

Ondanks alle sociale onrust bij Delhaize in België overtreft de groep Ahold Delhaize in het tweede kwartaal de verwachtingen van de analisten. De operationele winst steeg met 4,4 procent tot 904 miljoen euro. Analisten gepolst door Bloomberg hadden gemiddeld gerekend op zowat 870 miljoen euro.

Toch reageren de beleggers minder blij, want het aandeel daalde 1,24 procent. Analist Tom Simonts begrijpt die perceptie. “Het positieve is dat Ahold Delhaize blijft uitblinken met stabiele resultaten en hoge marges, terwijl Colruyt en andere groepen veel minder fraaie cijfers voorleggen. En toch missen deze kwartaalresultaten het zilveren randje dat er nog wel was in het eerste kwartaal van 2023. Toen kon de groep echt verrassen met uitstekende resultaten van haar Amerikaanse supermarkten. Zo’n opsteker ontbreekt nu.”

Hoe groot is de impact van de stakingen in België? In Europa zag de group haar omzet stijgen met 7 procent tot 8,45 miljard euro, maar zonder de stakingen was de omzet met 7,6 procent gestegen, gaf Ahold Delhaize aan.

TOM SIMONTS. “Het is natuurlijk hoe je die impact bekijkt. België is slechts goed voor grofweg 5 procent van de omzet en nog een kleiner deel van de winst. Maar anderzijds zorgt die kleine divisie wel voor een afboeking van 108 miljoen. Als de omzet daardoor met 0,6 procent minder groeit, is dat toch substantieel. Vakbonden zullen dit misschien als een overwinning beschouwen, maar in werkelijkheid zal het Ahold Delhaize ook meer overtuigen dat de genomen beslissing de juiste is. In dit verhaal is perceptie belangrijker dan de cijfers.”

Ahold Delhaize ziet zijn online-activiteiten als een groeimotor. Het verwijst daarmee naar leveringen van boodschappen en naar bol.com dat zijn gross merchanidise value (GMV) zag stijgen met 10,5 procent vergeleken met vorig jaar.

SIMONTS. “Ahold Delhaize wil die cijfers naar voren schuiven als het succes in hun kwartaalresultaten en zo’n stijging van de GMV op jaarbasis ziet er natuurlijk goed uit op papier. Toch blijf ik op mijn honger zitten, omdat die cijfers bij bol.com eerder een herstelbeweging zijn na het slechte jaar 2022, toen de afdeling met 1,9 procent is gekrompen. Na de coronacrisis is het online shoppen teruggevallen.

‘De VS zijn een veilige haven geworden voor Ahold Delhaize. Zijn marktaandeel is daar in feite veiliger dan bij ons.’

Tom Simonts, beursanalist bij KBC

“Dit jaar was dus een makkelijke basis voor groei en het had zelfs wat meer mogen zijn. Net als bij de diensten voor onlineboodschappen blijft het wachten op winstgevendheid voor de hele divisie. Wat wel positief is, is de betere verkoop van advertenties bij Ahold Delhaize. Het kan een groeicijfer van 71 procent op jaarbasis voorleggen en daar liggen nog meer kansen.”

Wat zijn de vooruitzichten?

SIMONTS. “Ahold Delhaize heeft zijn vooruitzichten voor de kasstroom opgetrokken, maar tegelijk ook weer niet. De groep staat voor een eenmalige betaling aan de overheid die ze wil compenseren. Belangrijker is dat er opnieuw meer promotieacties aankomen. De consumer price index (cpi) voor voeding bedroeg in juli 14 procent, terwijl de producer price index (ppi) daalde tot 10 procent. Supermarkten kunnen dus weer hogere volumes nastreven, terwijl de marges kunnen verminderen. Maar het feit dat Ahold Delhaize de cashflow wil behouden in dat klimaat, is zeker bemoedigend.”

“In de Verenigde Staten blijft Ahold Delhaize efficiënt, ook al komt de markt daar onder druk te staan. Het bewijst dat de investeringen van de voorbije jaren renderen. De operationele marge is in de VS is wel wat gedaald, maar ze bedroeg nog steeds 4,6 procent in vergelijking met 3,2 procent in Europa. De VS is een veilige haven geworden voor Ahold Delhaize. Zijn marktaandeel is daar in feite veiliger dan bij ons.”

Lees ook:

Partner Content