Kredietkaart gestolen of verloren: wat nu?

© istock
Roel Van Espen medewerker Trends

U neemt uw kredietkaart wellicht mee op reis. Maar wat moet u doen wanneer u die verliest of wanneer ze wordt gestolen?

Wanneer u uw kredietkaart meeneemt op vakantie, hebt u ter plaatse geen cash nodig. Dat is vooral handig in landen waar niet met de euro wordt betaald. Een extra troef van de kredietkaart ten opzichte van de gewone bankkaart is het feit dat uw rekening slechts maandelijks gedebiteerd wordt. Belangrijk is wel om vooraf even uw kredietlimiet te checken en die eventueel tijdelijk te laten verhogen. Dat doet u met een telefoontje naar je bank.

“Dat is zeker aan te raden wanneer u een auto huurt”, adviseert het Europees Centrum voor de Consument. “Want daarvoor wordt meestal een waarborg geblokkeerd op uw kredietkaart. Door uw limiet te verhogen, komt u niet in de problemen voor de betaling van uw hotel of andere kosten. Bekijk ook de voorwaarden van de autoverhuurder: vaak moet u de kredietkaart van de hoofdbestuurder voorleggen om de wagen op te pikken, ook al werd de boeking met een andere kaart gedaan.”

Code

Neem ter plaatse enkel de bankkaarten mee op stap die u echt nodig hebt. Bewaar de andere op een veilige plaats – bijvoorbeeld in de kluis in uw hotelkamer. Hou uw geheime code voor uzelf. Deel ze met niemand en schrijf ze nergens op. Een voor de hand liggende cijfercombinatie zoals 1234 is uiteraard uit den boze. Goed om weten is dat u die code kunt wijzigen aan een geldautomaat in België. Doe dat vooraleer u naar het buitenland vertrekt.

Controleer altijd het te betalen bedrag en de munteenheid op het document vóór u uw handtekening zet. Teken het transactieticket niet wanneer u niet akkoord gaat met de prijs. Hou uw kaart ook altijd in het oog wanneer u ermee betaalt bij een handelaar of in een restaurant, en waak erover dat u ze na de betaling meteen terugkrijgt. Hou al uw betaalbewijzen zorgvuldig bij, want die kunnen dienen als bewijs bij een later vastgestelde onregelmatigheid.

Laat u niet afleiden tijdens een betaling of een geldafname. Bedek altijd het klavier wanneer u uw code ingeeft. Wees alert voor mensen die hulp bieden bij een zogezegd probleem en die vragen om uw code een tweede keer in te geven. Een kredietkaart is overigens geen identiteitsbewijs. Wees dus aandachtig voor zogezegde politieagenten of bewakingsmensen die uw Visa of Mastercard vragen om uw identiteit te verifiëren.

Card Stop

Zodra u merkt dat uw kaart verloren of gestolen is, moet u die onmiddellijk laten blokkeren. Card Stop is 7 dagen per week en 24 uur per dag bereikbaar op (+32)70/344 344. Sla dit nummer op in uw telefoon (en in die van uw reisgezellen) vóór u op reis vertrekt. De financiële portaalsite Wikifin.be adviseert ook het kaartnummer – maar niet de code! – van uw kredietkaart vooraf ergens te noteren, zodat u Card Stop opzoekwerk kunt besparen.

Noteer en bewaar het dossiernummer dat u van Card Stop krijgt. Dat hebt u nodig voor de afhandeling van uw dossier. Breng daarnaast meteen uw bank op de hoogte. Worldline, de Europese speler die de betalingstransacties in goede banen leidt, raadt ook aan zowel een diefstal als een verlies van een bankkaart zo snel mogelijk te melden bij de lokale politie. Vraag daar een kopie of het nummer van het opgemaakte proces-verbaal.

Transacties die plaatsvonden na de melding van het verlies of de diefstal aan Card Stop worden in principe integraal terugbetaald. Betalingen die gebeurden tussen het ogenblik van het verlies of de diefstal en de melding, zijn voor maximaal 150 euro voor uw eigen rekening. Enkel wanneer er sprake is van ernstige nalatigheid, draait u zelf voor de uitgaven op. Dat is bijvoorbeeld zo wanneer u de code bij uw kaart bewaart of indien de cijfercombinatie te vanzelfsprekend is.

Goed om weten is dat u frauduleuze transacties tot uiterlijk dertien maanden na de feiten kan betwisten. Gaat uw bank of de uitgever van de kredietkaart daar niet mee akkoord, dan kan u bij Ombudsfin aankloppen. Die organisatie helpt bij het vinden van oplossingen voor financiële geschillen. De diensten van de ombudsman zijn gratis. Vangt u ook daar bot, dan kan de rechtbank van eerste aanleg of de vrederechter (afhankelijk van het bedrag waarover het gaat) beslissen wie wat moet betalen.

Vervanging

Na de melding van het verlies of de diefstal zorgt Card Stop automatisch voor een vervanging van uw kaart. Die vindt u doorgaans binnen de week in uw brievenbus. Visa en MasterCard bieden ook de mogelijkheid om in het buitenland een dringende vervangkaart te bekomen. De aflevering daarvan gebeurt in 24 tot 48 uur. Maar weet dat u met uw gewone bankkaart ook al een heel eind komt in het buitenland – zeker wanneer u op vakantie gaat in de Europese Unie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content