MeDirect promoot staatsbon met 0,5 procent cashbonus: ‘De mobiele, ontrouwe bankklant is de grote winnaar van de staatsbonsaga’

© ARTHURS-H
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Wie inschrijft op de staatsbon, krijgt bij MeDirect 0,5 procent in cash bovenop de nettocoupon. Met de campagne wil de bank haar naambekendheid vergroten en nieuwe klanten aantrekken.

Sinds het aantreden van CEO Alain Moreau (ex-countrymanager van Deutsche Bank België) werpt MeDirect zich steeds meer op als een uitdager van de grootbanken. Die willen zoveel mogelijk van het geld recupereren dat ze vorig jaar zagen wegvloeien naar de fiscaalvriendelijke staatsbon. MeDirect daarentegen moedigt zijn klanten aan om op de nieuwe staatsbon in te tekenen. De bank kent hen een cashbonus van 0,5 procent toe bovenop de nettorentecoupon. Hoeveel die rente precies zal bedragen, maakt het Agentschap van de Schuld op 3 september bekend.

Stel dat de nieuwe staatsbon circa 2 procent netto rente biedt, dan zal iemand die voor 10.000 euro inschrijft dus niet enkel 200 euro rente ontvangen, maar van MeDirect ook nog eens 50 euro cash krijgen. Dat geld krijgt hij bovendien al in oktober op zijn rekening. Er zijn twee beperkingen: MeDirect hanteert een plafond van 250.000 euro per klant en het moet om ‘vers’ geld gaan, dat dus nog niet op een rekening van de bank stond op 24 augustus.

Geen agentschappen

“De grootbanken willen het geld dat wegvloeide naar de staatsbon weer op hun balans krijgen”, legt CEO Alain Moreau uit. “Daarom focussen ze op een bepaald type producten zoals kasbons en termijnrekeningen. Wij stimuleren mensen om de staatsbon te kopen omdat dit een interessant alternatief kan zijn in een gediversifieerde portefeuille. Een goede allocatie van de middelen is in het belang van de klant. En ons opzet is steeds om onze klanten de beste condities te bieden. Daarom geven we liever een cashbonus aan zij die inschrijven op de staatsbon dan dat we dat geld in grote marketingcampagnes steken.” Want het doel van de commerciële actie is toch in eerste instantie de visibiliteit en naambekendheid van MeDirect te vergroten. De bank telt in België circa 100.000 klanten met een depositobasis van meer dan 2 miljard euro. De moedermaatschappij van MeDirect is gevestigd in Malta. Maar de bank zelf is Belgisch, wordt gecontroleerd door de Nationale Bank en de ECB, en valt onder de Belgische depositogarantie.

“We blijven hoe dan ook een kleine, niet zo bekende bank, zonder agentschappen in het straatbeeld”, aldus Moreau. “Via de campagne rond de staatsbon willen we klanten aantrekken, die op die manier ons globaal aanbod leren kennen. Onze tarieven voor spaar- en termijnrekeningen behoren tot de beste in de markt. En we hebben ook een heel sterk aanbod fondsen en trackers.”

De mobiele, ontrouwe bankklant is de grote winnaar van de staatsbonsaga

Alain Moreau,

CEO

Gebrek aan concurrentie

Een jaar geleden kon MeDirect de fiscaalvriendelijke staatsbon nog niet aanbieden aan zijn klanten omdat het bankplatform er niet klaar voor was. Maar ook dat draaide gunstig uit, zegt Moreau: “Er waren klanten die hun geld weghaalden om op de staatsbon in te tekenen, maar dat werd meer dan gecompenseerd door de extra deposito’s die we aantrokken. De staatsbon schudde de mensen wakker; ze gingen op zoek naar een beter rendement voor hun spaargeld. Dat zorgde bij MeDirect voor een belangrijke instroom van middelen. In 2023 zijn onze deposito’s met 48 procent toegenomen, en augustus en september waren de topmaanden.”

Moreau noemt ‘de mobiele, ontrouwe klant’ de grote winnaar van de staatsbonsaga: “Wie vorig jaar de fiscaalvriendelijke staatsbon kocht, deed een goede zaak qua rendement. En nu de staatsbon afloopt, wordt hij druk gesolliciteerd door zijn financiële instelling. Plots kan hij wel rekenen op interessante voorwaarden en een pro-actieve service. Al betwijfel ik of al die voorstellen echt in het belang van de klant zijn.”

Volgens Moreau blijft de Belgische banksector kampen met een gebrek aan concurrentie: “Er is een oligopolie van banken die vooral bezig zijn met het maximaliseren van hun winstmarge. Zij vertrekken niet van het belang van de klant, maar van hun eigen belang. Daarom bieden ze niet alle producten pro-actief aan, en al zeker niet aan alle klanten. Er is op dat vlak een totaal gebrek aan transparantie.”

Partner Content