‘Energieleveranciers doen er alles aan om concurrentiële prijzen aan te bieden’
Volgens de Federatie van de Belgische Elektriciteits- en Gasbedrijven (FEBEG) doen energieleveranciers er alles aan om de prijzen zo laag mogelijk te houden. “Maar de consument kan er niet van genieten door allerhande overheidsbeslissingen.”
FEBEG reageert op de kritiek van de federale energieregulator CREG. Die zegt dat het voor consumenten praktisch onmogelijk is de prijzen van de energieleveranciers met elkaar te vergelijken. “Er is weinig transparantie op de markt, onder meer omdat honderdduizenden klanten een slapend elektriciteits- of aardgascontract hebben”, aldus CREG.
“Onterechte kritiek”
Energieprijzen dalen sneller dan de grondstofprijzen”
De kritiek is onterecht, oordeelt FEBEG. Volgens de federatie doen energieleveranciers er alles aan om de transparantie te verhogen, concurrentiële prijzen en een kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden. Het benadrukt dat de energieprijzen de afgelopen jaren sterk zijn gedaald. “Zelfs sneller dan de daling van de grondstofprijzen”, gaat de federatie verder in een persbericht.
Volgens FEBEG ziet de consument de prijsdalingen niet op zijn factuur door een aantal overheidsbeslissingen. Zo hebben we al zeven prijsstijgingen achter de rug, met nog een te gaan: de Turteltaks (1 maart). Uit cijfers van de federatie blijkt dat het aandeel energie in de energiefactuur schommelt tussen 24 en 36 procent. “De taksen en de heffingen lopen op tot ongeveer 600 euro per jaar voor een gemiddelde klant”, aldus de federatie.
Prijzen vergelijken
Volgens FEBEG beschikken de consumenten over voldoende middelen om prijzen met elkaar te vergelijken. “Zij beschikken over federale en regionale prijsvergelijkingswebsites, beheerd en gecertificeerd door de regulatoren. Wij raden hen ook aan die te gebruiken”, zegt Marc Van den Bosch, algemeen directeur van FEBEG. De federatie bevestigt bovendien dat de Belgische switchgraad de hoogste is van Europa. “En de energieleveranciers omarmen dat. Dat stimuleert hen commerciële inspanningen te blijven doen.”
Volgens FEBEG zijn veel klanten tevreden over hun energieleverancier. “Meer dan 80 procent van de klantendiensten behalen vijf sterren bij de VREG (de Vlaamse regulator, nvdr)”, besluit de federatie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier