Jeroen Overstijns (CEO WPG België) over de kritiek op de Boekenbeurs: ‘De Nederlandse uitgevers zijn stikjaloers’

De Boekenbeurs in Antwerpen © belga
Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur Trends

De misdaadauteur Pieter Aspe wijt het slinkende succes van de Boekenbeurs aan de hoge ingangsprijs. Zijn uitgever, Jeroen Overstijns, sust. “Het grote aantal bezoekers aan de Boekenbeurs is ongezien in Europa”, aldus de CEO van uitgever WPG België en lid van Boek.be, de organisator van de Boekenbeurs.

Volgens Pieter Aspe is een toegangsticket van 10 euro een schande.

JEROEN OVERSTIJNS. “Natuurlijk zouden we het liever goedkoper houden. Maar dan is er geen beurs meer. De Boekenbeurs heeft heel wat te bieden en daar mag een prijs tegenover staan. Gratis toegang zou neerkomen op een devaluatie van het belang dat uitgevers hechten aan de Boekenbeurs en aan hun auteurs. Het zou anders zijn als Boek.be grote winsten zou maken op de kap van mijn auteurs. Maar de winst is zeer beperkt en ze wordt in de sector geïnvesteerd.”

Waaraan ligt de terugloop van het aantal bezoekers dan?

OVERSTIJNS. “Het bezoekersaantal daalt, maar vrij traag. Van een plotse vermindering is geen sprake. Het is een langzaam proces dat je ook bij andere beurzen ziet, zoals bouw- of voedingsbeurzen. Het heeft dus niets met het boek of de Boekenbeurs te maken. Bovendien lopen onze evenementen op de Boekenbeurs heel goed. De verkoop per bezoeker stijgt zelfs licht, al is het voor definitieve cijfers wachten op het einde van de beurs. Wij delen het pessimisme over de Boekenbeurs niet. Het grote aantal bezoekers is ongezien in Europa. De Nederlandse uitgevers zijn stikjaloers. Zij staan met open mond te kijken naar onze Boekenbeurs.”

U bent dus tevreden over de Boekenbeurs?

OVERSTIJNS. “Jazeker. Ik ben een believer. De Boekenbeurs is een uitgelezen kans om onze auteurs voor het voetlicht te plaatsen. Je kunt op geen enkele andere manier in zo’n korte tijdsspanne zoveel contacten leggen met de lezers. Dat is uniek. Wie zien het als een investering, die niet alleen rendeert tijdens de beurs, maar ook tijdens het hele boekenseizoen.”

Een stand op de Boekenbeurs is peperduur, zegt Aspe. Is dat waar?

OVERSTIJNS. “Een stand is duur, ja. Maar je moet het geheel bekijken. Er staan opbrengsten tegenover, in de vorm van boekenverkoop en contact met je lezers. Een uitgever die focust op de prijs per vierkante meter van een stand, ziet het te zwart in. Standoppervlakte is overigens maar een deel van de kosten voor de uitgever.”

Heeft Aspe dan helemaal geen punt?

OVERSTIJNS. “Jawel, hij zegt terecht dat het toegangsticket te duur is. En hij heeft gelijk als hij zegt dat geen woekerwinsten mogen worden gemaakt op zijn kap. Ik ben dus blij met de kritiek van Pieter en andere auteurs. Dat houdt ons scherp. Ik snap de gevoeligheid van de auteurs. Zij willen uiteraard zo veel mogelijk mensen bereiken. Als uitgever wil je dat ook. Wij hebben de taak te onderzoeken wat we kunnen doen. Een gedeeltelijke terugbetaling van het toegangsticket bij een boekenaankoop vanaf een bepaald bedrag kunnen we zeker evalueren.”

Dus is er toch behoefte aan nieuwe formules?

OVERSTIJNS. “Tot nu toe zijn we tevreden. Maar we moeten alert zijn en innoveren. Dat weten ze bij de organisator, Boek.be, ook. Ze zijn er volop mee bezig. En dat moeten gebeuren in overleg met de auteurs. Elk evenement valt dood als je niet vernieuwt. Dat geldt ook voor de Boekenbeurs. Maar het kot staat niet in brand, hoor.”

Hoe gaat het eigenlijk met de boekenverkoop in Vlaanderen?

OVERSTIJNS. “Niet slecht, maar ook niet fantastisch. We zitten ongeveer op hetzelfde niveau als vorig jaar. Je kunt het ook positief bekijken: de dalende trend van de voorbije jaren heeft niet doorgezet. Dat kan je een herstel noemen.”

Heeft de boekenverkoop geen structureel plafond bereikt?

OVERSTIJNS. “Daar geloof ik niks van. De boekenmarkt is een aanbodmarkt. Een paar goede titels volstaan om de markt opnieuw te doen groeien. We zitten nog niet aan de grens, verre van.”

Partner Content