CEO Frédéric Van der Schueren over Belfius Verzekeringen: ‘We streven naar een verdubbeling van het aantal polissen’
Frédéric Van der Schueren, het hoofd van de verzekeringsdochter van Belfius, maakt een positieve eerste balans op van het nieuwe directeverzekeringsmerk van de bankgroep.
Frédéric Van der Schueren staat al twee jaar aan het hoofd van Belfius Insurance en heeft alle redenen om te glimlachen. In zijn tweede jaar als CEO heeft hij al een record gebroken. Vorig jaar boekte de verzekeringsdochter van Belfius een nettowinst van 239 miljoen euro, een mooie bijdrage van 20 procent aan het recordresultaat van Belfius, waarvan de winst voor het eerst de grens van 1 miljard euro doorbrak. Bovendien kan de CEO melden dat Belfius “de op vier na grootste verzekeraar op de Belgische markt” is geworden. Alleen AG, AXA, KBC en Ethias zijn groter.
Om die mooie prestaties te verklaren, wijst Van der Schueren op de resultaten van de producten die als alternatief voor de spaarrekening worden aangeboden. De premies die werden geïnd via het beleggingsproduct tak21 stegen in 2023 met 24 procent, vooral omdat “we als eerste de gegarandeerde rentevoeten verhoogden”, benadrukt de CEO.
Maar dat is niet alles. Ook het premievolume van de schadeverzekeringsmarkt (auto, woning, bijstand) is gestegen tot 822 miljoen euro, tegenover 771 miljoen in 2022. Die is er zowel bij DVV, in het bank-verzekeringskanaal als bij Belfius Direct Assurances. “We plukken dus ook de vruchten van een offensieve strategie in directe verzekeringen”, aldus Frédéric Van der Schueren.
Complementaire kanalen
Eind vorig jaar koos de bank-verzekeraar voor een volledig nieuwe aanpak van de directe verzekeringen, zonder tussenpersonen dus. Het merk Corona Direct, bekend van de kilometerverzekering, is vervangen door Belfius Direct Verzekeringen en het kilometeraanbod is nu geïntegreerd in de Belfius-app. “Corona was zeker een mooi merk, maar niet zo krachtig als Belfius”, legt Van der Schueren uit. “De naam Belfius wekt bovendien vertrouwen. Met Belfius Direct Verzekeringen willen we inspelen op reputatie en vertrouwen, twee fundamentele elementen bij de directe verkoop van verzekeringen”.
En het werkt. Sinds de lancering van Belfius Direct Verzekeringen vorig najaar is het aantal nieuwe kilometerverzekeringen sterk gestegen. “In amper zes maanden tijd hebben we al een groei van 50 procent van het aantal nieuwe polissen opgetekend. Onze volgende doelstelling is een verdubbeling. Met 4,7 miljoen privéauto’s op de weg, bedrijfswagens niet meegerekend, betekent dat elk jaar ongeveer 1 procent extra marktaandeel, wat veel is op een volwassen markt als de autoverzekeringen.”
‘Corona was zeker een mooi merk, maar niet zo krachtig als Belfius. De naam Belfius wekt bovendien vertrouwen’
Frédéric Van der Schueren, CEO Belfius Verzekeringen
Frédéric Van der Schueren heeft vertrouwen in zijn aanpak omdat de directeverzekeringsmarkt een groot potentieel heeft in België. “Hoewel minder dan 20 procent van de schadeverzekeringen in België via het directe kanaal wordt verkocht, blijkt uit enquêtes dat 57 procent van de Belgen bereid is online een autoverzekering af te sluiten”, zegt de CEO. “Ze willen eenvoudige interactie tegen de beste prijs. De reputatie van Belfius als verzekeraar is ook aanzienlijk versterkt met Belfius Direct Verzekeringen. Anders gezegd, het is geen toeval dat Belfius vandaag als enige verzekeraar in België directe verzekeringen heeft gelanceerd onder zijn eigen merk. Het is voor de klanten duidelijk dat Belfius niet alleen een bank is, maar ook een verzekeraar. We zien ook dat Belfius Direct Verzekeringen een positieve impact heeft op onze andere distributiekanalen. De verkoop van onze klassieke autoverzekering Belfius Car in bankkantoren is bijvoorbeeld ook gestegen. Het toont aan dat de kanalen – de kantoren, het agentennetwerk van DVV en de directe verzekeringen – complementair zijn.”
Huisdieren
Frédéric Van der Schueren wil doorgaan op het elan van die eerste resultaten. Andere nieuwe producten in het productengamma van Belfius Direct Verzekeringen zullen ook verschijnen op de app, “die sterk geëvolueerd is en zal blijven evolueren”, belooft hij. Vanaf oktober verandert de wet op het opzeggen van schadeverzekeringen. Je hoeft dan niet meer te wachten tot de verjaringsdatum voordat je een verzekering kunt opzeggen. “Dat is een probleem dat wegvalt. Het zal direct verzekeren nog aantrekkelijker maken en ons dus helpen om te groeien”, aldus de CEO.
Belfius bouwt ook verder op het werk dat Corona Direct is voor huisdierenverzekeringen. “Ook dat is een markt met een groot potentieel voor een directe verzekeraar,” zegt Frédéric Van der Schueren. “Van de 4,8 miljoen honden en katten in ons land is momenteel amper 3 procent verzekerd. Sinds de pandemie, toen veel Belgen huisdieren kochten, is het aantal hondenverzekeringen met 25 procent gestegen. Maar ook hier hebben we onze doelstellingen naar boven bijgesteld met de lancering van Belfius Direct Verzekeringen. We mikken nu op een jaarlijkse groei van 30 procent in dit segment.”
Hiervoor is de verzekeringsmaatschappij een samenwerking aangegaan met Tom&Co, een winkelketen gespecialiseerd in producten voor huisdieren, om honden- en kattenverzekeringen te verdelen in hun winkels. Maar het grote nieuws is dat de huisdierenverzekeringen binnenkort ook beschikbaar zullen zijn op de app. Kortom, “Belfius Direct Verzekeringen werkt goed, het is al een succes en we gaan er een groeiend succes van maken. Eenvoud en naamsbekendheid zijn de winnende combinatie voor een directe verzekeraar”, besluit Frédéric Van der Schueren.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier