Betaalt u binnenkort via sociale media?
Volgens het Hootsuite Digital Yearbook zijn twee op de drie Belgen actief op sociale media. Financiële spelers experimenteren dan ook steeds vaker met betaaloplossingen voor die platformen.
Vorig jaar steeg het aantal gebruikers van sociale netwerken in ons land met 9 procent. En Facebook is, ondanks alle heisa rond privacy, nog altijd het populairste platform, ook voor het sturen van berichtjes. Het is dan niet verwonderlijk dat CEO Mark Zuckerberg de gebruikers van zijn Messenger-app ook onderling betalingen laat uitvoeren en ontvangen. Zulke ‘peer-to-peer’-transacties kunnen al in Engeland en Frankrijk, maar nog niet in België.
In eigen land lanceerde Belfius onlangs als eerste bank een dienst om via Facebook Messenger betalingsverzoeken te sturen: Pengo. Dat is een chatbot die in de berichtenapplicatie toegankelijk is voor alle gebruikers met een Belgische zichtrekening, ongeacht of ze klant zijn bij Belfius of niet. Voor klanten is de service ook beschikbaar in de mobilebankingapp van de bank. Pengo werd ontwikkeld door The Studio, de Belfius-dochter die zich toelegt op digitale innovatie.
Kanaal naar keuze
De chatbot is geïntegreerd in Facebook Messenger, waardoor u van daaruit makkelijk en snel betalingsverzoeken kunt verzenden naar een of meerdere personen. U kiest via welk kanaal zij uw bericht ontvangen: via Messenger, WhatsApp, per sms, per e-mail, enzovoort. Zij kunnen vervolgens de betaling uitvoeren via de Bancontact-app, die al dan niet geïntegreerd is in hun persoonlijke mobilebankingapp.
Over de veiligheid hoeft u zich volgens Belfius geen zorgen te maken. “Pengo codeert alle gegevens en voert permanent veiligheidscontroles uit om de bescherming van de gegevens te verzekeren”, klinkt het. “De eigenlijke betaling wordt bovendien uitgevoerd door de bank van de persoon die de betaling valideert, wat hetzelfde veiligheids- en vertrouwelijkheidsniveau garandeert als voor iedere andere bankverrichting.”
Naast het gebruiksgemak is volgens Belfius ook de snelheid een troef. Vier op de vijf betalingsverzoeken in Pengo worden naar eigen zeggen binnen het kwartier voldaan, terwijl betalingen tussen vrienden via de klassieke methoden vaak veel langer op zich laten wachten. Bovendien hoeft u niet langer uw bankingapp te openen om bij te houden wie al betaald heeft: Pengo houdt een overzicht bij, inclusief de mogelijkheid een reminder te sturen.
De moeite waard?
Maar bieden betalingsmogelijkheden via sociale media wel écht een meerwaarde? Leo Van Hove, professor aan de Vrije Universiteit Brussel en expert in betaalsystemen, ziet een potentieel publiek. “Vooral jongeren zien er wellicht geen graten in betalingen te verrichten via Facebook of consoorten”, vermoedt hij. “Zeker als je weet dat zij haast evenveel vertrouwen hebben in internetbedrijven als in klassieke banken.”
Volgens Van Hove is er wel een belangrijk verschil tussen enerzijds de betaaloplossingen van de sociale media zelf (zoals die van Facebook in sommige landen) en anderzijds tussendiensten zoals Pengo. “Die laatste is in feite een soort ‘voorportaal’ voor de Bancontact-app”, zegt hij. “De ontvanger van het betalingsverzoek moet dus eerst nog doorklikken naar die applicatie, voor zover die al geïnstalleerd is. Op zich geen grote moeite, maar toch.”
Voor onderlinge betalingen tussen bijvoorbeeld vrienden of collega’s als alle partijen fysiek aanwezig zijn, kunt u rechtstreeks de Bancontact-app gebruiken. Geld overmaken gebeurt dan simpelweg door een QR-code te scannen met de smartphone. Handige alternatieven in ons land zijn Seqr en Payconiq. Meer hierover leest u hier.
Wat met uw privacy?
Facebook ligt onder vuur, nadat onlangs bekend is geworden dat gegevens van miljoenen gebruikers misbruikt werden. Is het dan wel verstandig dat kanaal te gebruiken voor betalingen? “De eigenlijke transactie wordt uitgevoerd en gevalideerd via de Bancontact-app”, zegt Belfius. “Dat garandeert hetzelfde veiligheids- en vertrouwelijkheidsniveau als voor iedere andere bankverrichting.”
“De betaling wordt dus uitgevoerd door je bank, en niet door het sociaal netwerk zelf. Alle bankgegevens – zoals het rekeningnummer, het saldo en de historiek van de transacties – zijn enkel beschikbaar in de bancaire toepassing. Facebook of elke andere partij die bij het betalingsverzoek betrokken wordt, heeft daar dus geen enkel zicht op.”
“Elke speler in het ecosysteem moet voldoen aan de nieuwe Europese General Data Protection Regulation”, zegt Edwin Jacobs, advocaat bij time.lex. “Dat geldt voor zowel Pengo, de Bancontact-app als de app van de bank. Want die verwerken allemaal persoonsgegevens van de gebruiker. Wat daarmee precies mag gebeuren, wordt bepaald in het privacybeleid van elke applicatie.”
“Pengo voert permanent veiligheidscontroles uit, om de bescherming van de gegevens te verzekeren”, reageert Belfius. “De oplossing is dan ook volledig onderworpen aan de nieuwe GDPR-privacywetgeving. Daardoor combineert Pengo de toegankelijkheid van een sociaal netwerk met het hoogste niveau van veiligheid die bancaire betaaloplossingen bieden.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier