Transformatieplan Perrigo stopt koersherstel

© reuters
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Murray Kessler, de derde CEO van Perrigo in een jaar, heeft de beleggers niet kunnen overtuigen van zijn transformatieplan Perrigo Advantage.

Op 9 mei heeft Murray Kessler, de derde CEO van Perrigo in een jaar, zijn transformatieplan Perrigo Advantage aan de analisten en de beleggers voorgesteld. De markt gaf hem die kans, maar het koersherstel stopte de dag na de aankondiging. Intussen staan we alweer 20 procent lager. Het koersherstel bedroeg 40 procent, nadat 2018 stormachtig was geëindigd voor de speler in voorschriftvrije (OTC) en generische (Rx) producten.

Op 21 december raakte bekend dat de Ierse autoriteiten 1,8 miljard dollar van Perrigo claimen in een fiscaal dispuut. Heel wat Amerikaanse spelers in de gezondheidszorg hebben hun hoofdzetel in het belastingvriendelijke Ierland. 1,8 miljard dollar is bijna 2 keer de bedrijfskastroom (ebitda) van het boekjaar 2018, 4 keer de kaspositie en een kwart van de diep weggezakte beurskapitalisatie van de groep. Het management van Perrigo bleek al vroeg op de hoogte van die claim, maar wachtte drie weken om die wereldkundig te maken. In het rampjaar 2018 versleet Perrigo maar liefst drie CEO’s. Kessler moest de zaken keren.

De kernpunten van het transformatieplan zijn een kostenbesparingsplan van 100 miljoen dollar per jaar, meer verkopen via e-commerce en de afsplitsing van de afdeling Rx Pharmaceuticals, met het oog op de verkoop van de divisie of een fusie. Rx Pharmaceuticals is een nichespeler die zorgt voor een jaaromzet van 900 miljoen dollar, maar wel een marge haalt die het dubbele bedraagt van de OTC-activiteiten. Daarnaast is er de overname voor 750 miljoen dollar van Ranir Global Holdings, een vooraanstaande leverancier van privatelabelproducten, onder meer voor mondhygiëne. Die moet het wereldwijde leiderschap van Perrigo in dat segment verstevigen en meteen bijdragen tot de omzet en de winst. Tegelijk heeft de groep haar dochter PetIQ (dierengeneeskunde) voor 185 miljoen dollar van de hand gedaan.

Na een ongebreidelde expansie – inclusief de overname van het Omega Pharma van Marc Coucke voor 3,6 miljard euro in 2014 – worstelt Perrigo al jaren om de groei weer op gang te brengen. Er was meer aan de hand dan enkel de Omega Pharma-kater doorspoelen. De recordomzet van 5,4 miljard dollar dateert nog altijd uit 2015. Over 2018 is de omzet opnieuw met 4 procent teruggevallen tot een verwachte 4,73 miljard dollar, tegenover nog 4,95 miljard dollar in 2016. Deels door winstverbeteringsprogramma’s werd de analistenconsensus voor 2018 van 4,55 dollar per aandeel toch gedaald, maar er was wel een verdere daling tegenover de 4,93 dollar per aandeel in 2017 (nog 7,59 dollar in 2015).

Of Kessler Perrigo echt weer op de kaart heeft gezet en de weg naar groei opnieuw is ingeslagen, is maar de vraag. De koersval sinds 9 mei – weliswaar in een algemene terugval – en de verlaging van de analistenconsensus voor het lopende kwartaal met afgerond 5 procent (van 90 naar 85,2 dollarcent) zijn een veeg teken. Het bedrijf gaf begin mei een gedetailleerde prognose voor het volledige boekjaar met een vork tussen 3,65 en 3,95 dollar per aandeel bij een stabiele omzetverwachting van 4,6 tot 4,7 miljard dollar. De gemiddelde analistenverwachting voor de omzet bedraagt 4,7 miljard dollar en die voor de winst per aandeel 4,02 dollar.


Conclusie

Het aandeel is naar Wall Street-normen ronduit goedkoop tegen 10 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) voor 2019 en tegen 9,5 keer de verwachte voor 2020. De nieuwe CEO heeft de markt niet kunnen overtuigen dat de groeimachine bij Perrigo opnieuw zal aanslaan. We blijven afwachten.

Advies: houden/afwachten

Risico: hoog

Rating: 2C

Koers: 43,81 dollar

Ticker: PRGO US

ISIN-code: IE00BGH1M568

Markt: NYSE

Beurskapitalisatie: 5,96 miljard dollar

K/w 2018: 13,5

Verwachte k/w 2019: 13

Koersverschil 12 maanden: -39%

Koersverschil sinds jaarbegin: +13%

Dividendrendement: 1,9%

Partner Content