Resilux
Aan een adempauze toe
Wie dezer dagen een aandeel van Resilux, de Oost-Vlaamse producent van petpreforms en -flessen, wil kopen, moet een briefje van 100 EUR bovenhalen, terwijl ruim een jaar geleden een briefje van 50 EUR nog volstond. Om die koersverdubbeling te verklaren, is meer nodig dan de uitstekende zomer van 2013. Ook al zijn er daardoor meer dan waarschijnlijk recordresultaten op komst. Erg positief in de eerste jaarhelft was dat zich overal groei aftekende, met uitzondering van Rusland door de overheidscampagne tegen alcohol en in het zwaar getroffen Zuid-Europa. Daarbij dient wel vermeld dat het eerste semester van 2012 niet zo denderend was. Het boekjaar 2012 werd grotendeels gered door het tweede semester. Maar uit de tradingupdate voor het derde kwartaal bleek dat door de goede weersomstandigheden in de maanden juli en augustus de resultaten van de tweede jaarhelft van 2013 die het jaar daarvoor nog zullen overtreffen.
In het tweede halfjaar 2012 werd een toegevoegde waarde – een betere graadmeter dan de omzet – van 27,5 miljoen EUR gerealiseerd, een bedrijfskasstroom (ebitda) van 12,4 miljoen EUR en een bedrijfswinst (ebit) van 6,5 miljoen EUR. Als we daaraan de cijfers voor de eerste helft van dit jaar toevoegen (31,7 miljoen EUR toegevoegde waarde, 16,6 miljoen EUR ebitda, 10,5 miljoen EUR ebit), dan komen we uit op minimaal 59,2 miljoen EUR toegevoegde waarde (vorig record 56,3 miljoen EUR van vorig jaar), minimaal 29 miljoen EUR ebitda (vorig record 28,3 miljoen EUR uit 2011), minimaal 17,0 miljoen EUR ebit (vorig record 17,8 miljoen EUR uit 2010; wordt nog afwachten).
Maar nogmaals, de koersstijging heeft met meer te maken dan enkel met petpreforms en flessen. We mogen die meer en meer toeschrijven aan de tweede dimensie van Resilux, AirOLux. Dat is een samenwerkingsverband met de Zwitsers-Nederlandse groep IPS voor de ontwikkeling van AirOPack. AirOPack omvat de vernieuwde technologie om vloeistoffen, poeders, gassen en producten met een gemiddelde tot hoge viscositeit (zoals crèmes, schuim, gels) af te vullen in pet. Hier gaat Resilux niet alleen meer de concurrentie met glas en tetrapak aan, maar ook met aluminium.
Begin september kwam er een definitieve doorbraak voor AirOPack door een vijfjarige overeenkomst met Procter & Gamble, de op drie na grootste beurskapitalisatie ter wereld met wereldbekende merken als Pampers, Pantène, Always, Ariel, Gillette en Duracell. Het boekjaar 2013 zal bij AirOLux nog een nettoverlies opleveren (eerste zes maanden -9 miljoen EUR), maar vanaf dit jaar zal AirOLux tot de winst gaan bijdragen. Vreemd is wel dat de koers van IPS, genoteerd op de beurs van Zurich, het afgelopen jaar met 8% is gedaald, ondanks de P&G-deal. Die vennootschap heeft momenteel een beurskapitalisatie van 110 miljoen CHF of 89 miljoen EUR. Op die basis is de dekking van de joint venture gezakt naar 46% van de beurskapitalisatie van Resilux, want de Resilux-koers ging +52% de voorbije twaalf maanden.
Conclusie
Al tegen 50 EUR hebben we Resilux als een zeer kansrijk aandeel naar voren geschoven. De forse onderwaardering van het Resilux-aandeel ten opzichte van de Zwitserse partner IPS is de voorbije twaalf maanden verdwenen. Het is nu uitkijken in welke mate AirOLux al dit jaar tot de winst kan bijdragen. Het aandeel lijkt ons aan een adempauze toe. Vandaar de adviesverlaging.
Advies: kopen op correctie
Risico: laag
Rating: 2B
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier