Recticel heeft de wind in de rug
Beleggers die willen inspelen op de betere economische conjunctuur in Europa, moeten bij Recticel zijn. Toch is het aandeel nog niet duur.
Beleggers die willen inspelen op de betere economische conjunctuur in Europa, moeten bij Recticel zijn. Dan blijkt overduidelijk uit de jaarresultaten over 2017. Vooral in het eerste semester woog het markttekort aan isocyanaat (MDI) voor de isolatiedivisie nog op de marges. De grondstof werd flink duurder en Recticel had enige tijd nodig om die forse klim door te rekenen. Bovendien moesten de klanten geruime tijd wachten op hun isolatiemateriaal (isolatieplaten in hardschuim). Ondanks die tegenslag zien we over heel 2017 toch een fraaie gecombineerde omzetgroei op groepsniveau van 8,4 procent (van 1,35 naar 1,46 miljard euro). Dat is een verbetering tegenover de gecombineerde omzetgroei van 5,9 procent in het eerste halfjaar.
De omzetklim is in hoofdzaak te danken aan de hogere gemiddelde verkoopprijzen van de afdelingen Isolatie en Soepelschuim, de sterke volumegroei van Automobiel en de start van nieuwe programma’s in de subafdeling Automobiel Interiors. Het grote verschil met de eerste jaarhelft is dat de isolatiedivisie in het derde en het vierde kwartaal beduidend meer van haar groeipotentieel heeft kunnen waarmaken. Dat verklaart mee de versnelling van de omzettoename. De omzetstijging bedroeg 23,4 procent in de tweede jaarhelft, tegenover nog 9,5 procent in de eerste. Op jaarbasis klimt de omzet daardoor met 16,3 procent, van 234,1 naar 272,3 miljoen euro.
Automobiel bleef ook in het tweede semester de meest positieve uitschieter, met een omzetgroei van 24,6 procent. Dat kwam vooral door de forse gestegen omzet van Interiors en doordat de fabriek in het Tsjechische Most weer volledig operationeel was, na de brand in het tweede kwartaal. Over heel 2017 zien we een toename van 21,3 procent, van 288,9 naar 350,4 miljoen euro. De grootste divisie, Soepelschuim, moet tevreden zijn met een veel beperktere omzettoename van 3,1 procent, van 607,2 naar 626,1 miljoen euro. Dat is een lichte verbetering tegenover de magere omzetstijging met 2,3 procent in het eerste semester. Slaapcomfort blijft het lelijke eendje met een omzetdaling van 7,1 procent, van 292,9 naar 272,1 miljoen euro, waardoor die afdeling in 2017 de kleinste bijdrage aan de groepsomzet heeft geleverd.
De gecombineerde, recurrente bedrijfskasstroom (rebitda, zonder eenmalige elementen) klom met 8 procent, van 97,7 naar 105,5 miljoen euro, wat inhoudt de rebitda-marge stabiel bleef op 7,2 procent (wel 7,5 procent in het tweede halfjaar). De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte wel een vooruitgang van 14,2 procent, van 58,2 miljoen naar 66,5 miljoen euro. Door het veel betere financiële resultaat maakte de nettowinst een sprong van 46,4 procent, van 16,3 naar 23,9 miljoen euro.
Het management gaat voor 2018 uit van een verdere stijging van de gecombineerde omzet en een stijging van de gecombineerde recurrente bedrijfskasstroom dankzij verder klimmende volumes, een verbeterde mix en productiviteitswinsten. Het dividend wordt opgetrokken van 18 naar 22 eurocent per aandeel.
Conclusie
Recticel heeft in het tweede semester veel meer dan in het eerste kunnen profiteren van het brede economische herstel in Europa. Tegen 12,5 keer de verwachte winst voor 2018 en minder dan 6,5 keer de verwachte verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel nog niet duur. Het is volop aan een herontdekking toe.
Advies: houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 9,74 euro
Ticker: REC BB
ISIN-code: BE0003656676
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 533 miljoen euro
K/w 2017: 16,5
Verwachte k/w 2018: 12,5
Koersverschil 12 maanden: +40%
Koersverschil sinds jaarbegin: +26%
Dividendrendement: 2,25%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier