Recticel

De kapitaalverhoging was door een zure appel bijten voor de Recticel-aandeelhouders. De jaarcijfers lieten al enige verbetering zien, maar er is op termijn nog meer nodig.

Hét financieel nieuws van de afgelopen twaalf maanden bij de schuimrubberproducent Recticel was de zware kapitaalverhoging voor de zomer. Die operatie hield in dat er 23,7 miljoen nieuwe aandelen werden geplaatst tegen 3,2 EUR per aandeel (verhouding van vier nieuwe per vijf bestaande aandelen). Daardoor heeft Recticel 75,9 miljoen EUR opgehaald, maar het houdt wel in dat het aantal aandelen van 29,7 naar 53,4 miljoen is gestegen. Met de kapitaalverhoging heeft Recticel in de eerste plaats de schuldenlast fors kunnen verminderen. Eind vorig jaar was de geconsolideerde schuldgraad dan ook gedaald van 101,3% per einde 2014 naar 39,6%. Daarnaast is er nu eindelijk weer ruimte om te investeren, zoals in marketing voor het sterk groeiende Geltex, met daarnaast de stroomlijning van organisaties, synergie en operaties.

De jaarcijfers gaven aan dat de gecombineerde groepsomzet met 5,1% is gestegen, tot 1,03 miljard EUR, waarbij enkel de afdeling soepelschuim achterbleef (+1,6%) en de divisie isolatie de sterkste omzettoename liet optekenen (+8,4%) in 2015. De recurrente bedrijfskasstroom (rebitda zonder eenmalige elementen) ging met een fraaie 26,4% vooruit, tot 81,9 miljoen EUR. Dat houdt een herstel van de rebitda-marge in van 5,1 naar 6,2%. De recurrente bedrijfswinst (rebit) maakte een sprong van 50%, tot 44,9 miljoen EUR of een rebit-marge van 3,4% (was 2,4%). Een nettoverlies werd omgebogen in een nettowinst van 4,5 miljoen EUR (0,10 EUR per aandeel).

De enige keer dat Recticel de jongste jaren hoge ogen gooide op de beurs was naar aanleiding van de schikking in het kartelonderzoek van Europa begin vorig jaar. De boete op groepsniveau werd bepaald op net geen 27 miljoen EUR. Geen kleine boete, maar een grote onzekerheid viel weg en sommige analisten hadden met een boete van 50 miljoen EUR rekening gehouden. Maar de euforie was van korte duur. Die boetes en de blijvend zwakke conjunctuur in Europa hielden de schuimrubberproducent op een hoge schuldpositie en daar diende de kapitaalverhoging dus een antwoord op te geven.

Recticel realiseert meer dan 90% van de omzet in Europa. Het behoort met honderd vestigingen in 28 landen tot de top drie ter wereld onder de polyurethaanschuimproducenten, maar met dus een hele sterke concentratie op Europa. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten: soepelschuim (43% van de groepsomzet in 2015; aanbod van schuimblokken voor toepassingen in de meubel- en verschillende andere industrieën), slaapcomfort (20%; reeks van sterke matras- en slaapcomfortmerken zoals Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia), isolatie (17%; panelen voor thermische isolatie van gebouwen) en automobiel (20%; dashboardbekleding, deurpanelen en zetelkussens). Voor het boekjaar 2015 wordt een dividend van 0,14 EUR bruto per aandeel voorgesteld (was 0,20 EUR per aandeel voor boekjaar 2014).


Conclusie

De kapitaalverhoging was door een zure appel bijten voor de Recticel-aandeelhouders. Maar anderzijds hangt de schuldenlast niet meer als een molensteen rond de nek. We hopen dat het de groep een nieuw elan zal geven en dat de rendabiliteit wordt aangepakt. De jaarcijfers lieten al enige verbetering zien, maar er is op termijn nog meer nodig.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Partner Content