Overdreven koersreactie voor Ahold Delhaize
Amazon joeg een schokgolf door de distributiesector, maar de koersreactie bij Ahold Delhaize is overdreven. De synergievoordelen beschermen de marges en de waardering van het aandeel is aantrekkelijk.
Zal Amazon de verzamelde concurrentie op eigen terrein op een hoopje vegen en slagen waar anderen tot nu toe hebben gefaald? Beleggers houden ernstig rekening met dat scenario op de Amerikaanse distributiemarkt. De overname van Whole Foods door Amazon voor 12,3 miljard euro sloeg in als een bom. Heel wat klassieke retailers verloren meer dan 10 procent van hun beurswaarde, met inbegrip van Ahold Delhaize, dat ongeveer twee derde van zijn bedrijfswinst in de Verenigde Staten boekt, en met een marktaandeel van 5,5 procent het nummer vier in het land is.
Amazon wordt een te duchten tegenstander. De pionier en de grote winnaar van de e-commerce krijgt met de overname van Whole Foods meteen een stevige voet tussen de deur op de klassieke distributiemarkt. Whole Foods biedt Amazon een nationale dekking met een netwerk van 461 winkels. Amazon heeft ook de middelen om dat netwerk versneld uit te bouwen, en het kan het bestaande productaanbod combineren met AmazonFresh, een dienst om boodschappen aan huis te leveren. Het bedrijf kan haar technologische voorsprong dan toepassen op een veel bredere basis om het winkelgedrag te veranderen. De Amerikanen bestellen nog altijd minder dan 2 procent van hun boodschappen via het internet.
Amazon zal niet van vandaag op morgen over de concurrentie heen walsen, maar de komst van Amazon versterkt de al bikkelharde concurrentiestrijd op de Amerikaanse markt. Ook de discounters Aldi en Lidl investeren fors in de uitbreiding van hun winkelnetwerk in de Verenigde Staten. Lidl wil tot 600 winkels openen in de Verenigde Staten, Aldi wil er 2000 tegen 2020, tegenover 1600 nu. De recente winstwaarschuwing van Kroger, het nummer twee op de Amerikaanse markt, versterkte nog eens het gevoel dat de winsten en dus de aandeelhouders de grootste slachtoffers van de concurrentieslag dreigen te worden. De voorbije tien jaar daalde de brutomarge van de sector met 150 basispunten, wat bijzonder veel is.
Toch is de koersreactie overdreven. Ahold Delhaize trekt behoorlijk goed gewapend de strijd in. De groep kan op korte termijn haar marges beschermen door de synergievoordelen die voortspruiten uit het fusieproject. Online is Ahold Delhaize in de Verenigde Staten al actief via de leverdienst Peapod. Samen met bol.com en ah.nl is e-commerce goed voor een omzet van 2 miljard euro, al is dat nog altijd maar een fractie van de totale groepsomzet van 62 miljard euro.
Vorig jaar nam het bedrijf nog wat twijfels weg over de gang van zaken op de Amerikaanse markt, met een lichte stijging van de vergelijkbare omzetgroei bij stabiele marges. De eerste helft van dit jaar zou dat beeld moeten bevestigen, vooral dankzij het herstel bij Delhaize America. Dit jaar moet er ook steun komen van een positieve kentering van de winkelprijzen, waarbij dalende voedingsprijzen worden ingeruild voor licht stijgende prijzen. Dat geeft de distributeurs iets meer ademruimte om hun marges te beschermen, tenzij de concurrentie daar anders over beslist.
Conclusie
Amazon joeg een schokgolf door de sector, maar de koersreactie bij Ahold Delhaize is overdreven. De synergievoordelen beschermen de marges en de waardering van het aandeel is heel aantrekkelijk. De koers-winstverhouding bedraagt 12 en de ondernemingswaarde is beperkt tot 7 keer de bedrijfscashflow. Noteer ook dat het bedrijf heel wat vrije cashflow genereert. Het advies blijft daarom koopwaardig.
Advies: koopwaardig
Risico: gemiddeld
Rating: 1B
Munt: euro
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 21,2 miljard euro
K/w 2016: 19
K/w 2017: 12
Koersverschil 12 maanden: -17%
Koersverschil sinds jaarbegin: -18%
Dividendrendement: 3,5%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier