Omzetgroei Recticel versnelt

© Recticel Insulation
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Ondanks wat tegenslagen in het derde kwartaal, zet Recticel toch een mooie omzetgroei neer. Die is vooral te danken aan de Automobiel-afdeling.

Recticel bleef ook in het derde kwartaal zowel met rug- als tegenwind geconfronteerd. De rugwind is de betere Europese economische. De tegenwind bestaat uit het aanhoudende probleem bij de bevoorrading van grondstoffen door het markttekort aan isocyanaat (MDI) voor de isolatiedivisie. De grondstof werd flink duurder, waardoor de klanten moeten wachten op hun isolatieplaten in hardschuim.

Tot slot was er nog het probleem met vervuilde TDI, een grondstof voor de productie van autozetels en matrassen, die door BASF was aangeleverd. Maar er blijkt geen gevaar voor de gezondheid of de veiligheid.

Ondanks de tegenslagen zien we toch een fraaie gecombineerde omzetgroei op groepsniveau van 11,9 procent: van 318,1 naar 356,0 miljoen euro. Dat is en flinke verbetering ten opzichte van de 5,9 procent gecombineerde omzetgroei in het eerste semester.

Zonder wisselkoersverliezen (-0,8%) zou de toename zelfs bijna 13 procent zijn geweest. De omzettoename na negen maanden dikt door het sterke derde kwartaal aan tot 7,8 procent (+8,8% zonder wisselkoersverliezen) of een stijging van 1,004 miljard naar 1,083 miljard euro.

De omzetklim is vooral te danken aan hogere gemiddelde verkoopprijzen voor isolatie en soepelschuim, solide volumes voor Automobiel en de start van nieuwe programma’s in Automobiel Interiors. Het grote verschil met de eerste jaarhelft en dus mee verantwoordelijk voor de snellere omzettoename is dat de isolatiedivisie in het derde kwartaal toch beduidend meer groeipotentieel kon benutten. De omzetstijging bedroeg 22,5 procent in het derde kwartaal (van 59,0 naar 72,4 miljoen euro) tegenover nog 9,5 procent in het eerste halfjaar.

Na negen maanden is de omzetgroei daardoor aangedikt tot 13,8 procent, waardoor de kaap van 200 miljoen euro in drie kwartalen werd overschreden (van 177,2 naar 201,6 miljoen euro). Automobiel bleef ook in het derde kwartaal de meest positieve uitschieter met 30,1 procent omzetgroei (van 64,2 naar 84,1 miljoen euro). Met dank aan de forse omzetgroei voor het subsegment Interiors en het weer volledig operationeel worden van de fabriek in het Tsjechische Most na de brand in het tweede kwartaal.

De grootste divisie Soepelschuim moet met een veel beperktere omzettoename van 5,2 procent tevreden zijn (van 141,3 naar 148,6 miljoen euro), maar dat is ook een verbetering tegenover de magere 2,3 procent in het eerste semester. Slaapcomfort is en blijft het lelijke eendje met een omzetdaling van 7,5 procent in het derde kwartaal (van 70,1 naar 64,9 miljoen euro), waardoor die afdeling van juli tot september de geringste bijdrage van alle divisies tot de groepsomzet heeft geleverd.

Recticel gaf een tradingupdate over het derde kwartaal en dus geen resultaten. Maar het management blijft voor het volledige boekjaar uitgaan van een hogere gecombineerde omzet en een stijging van de gecombineerde recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda).

Conclusie

Recticel heeft in het derde kwartaal meer kunnen profiteren van het economische herstel in Europa. Tegen minder dan 14 keer de verwachte winst 2017 en minder dan 7 keer de verwachte verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda) is het aandeel niet meer goedkoop geprijsd. Het aandeel is dan ook volop aan herontdekking toe. Vandaar de adviesverlaging.

Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 8,50 euro

Ticker: REC BB

ISIN-code: BE0003656676

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 467 miljoen euro

K/w 2016: 30

Verwachte k/w 2017: 13,8

Koersverschil 12 maanden: +49%

Koersverschil sinds jaarbegin: +28%

Dividendrendement: 2,1%

Partner Content