Lotus Bakeries is topper in waardecreatie

Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Een belangrijke groeimotor blijft de mondialisering van zowel het speculaaskoekje als de -pasta.

Het is wachten tot 19 augustus bij de presentatie van de halfjaarresultaten om een zicht te krijgen op de evolutie van de zaken in 2019. Gelukkig heeft Lotus Bakeries het afgelopen decennium zelden ontgoocheld. Dat is ook de vermogensbeheerder Value Square niet ontgaan. Die berekent elk jaar de fundamentele waardecreatie van de Belgische beursgenoteerde bedrijven die meer dan tien jaar op de beurs noteren. Die wordt gemeten door bij de evolutie van de boekwaarde per aandeel de nettodividenden die de particuliere aandeelhouders hebben ontvangen, op te tellen. Lotus Bakeries moest enkel Melexis voor laten gaan met een fundamentele waardecreatie van 16,9 procent per jaar. De aandeelhouders kregen een beduidend hogere return met 860,5 procent of gemiddeld 25,4 procent per jaar eind mei 2019 in vergelijking met eind mei 2009. De Bel-20 realiseerde in dezelfde periode een return van 145,5 procent of gemiddeld 9,4 procent per jaar.

Het boekjaar 2018 leverde een omzet van 556,4 miljoen euro, een stijging met 6,2 procent (zelfs +7% tegen constante wisselkoersen). De belangrijkste groeimotoren blijven de verdere mondialisering van Lotus Biscoff,zowel het speculaaskoekje als de -pasta (10,1% meer omzet in 2018, 43% van de groepsomzet vorig jaar, waarvan 10% speculaaspasta) en de verdere ontplooiing van de gezonde snacks (Bear, Nakd en Trek) in steeds meer landen.Er was de overname van het Britse Kiddylicious,een innovatief bedrijf dat voedzame tussendoortjes voor baby’s, peuters en kleuters op de markt brengt. Samen geeft dat een groei van 20,2 procent voor 2018 en voor het eerst een omzet van boven 100 miljoen euro (102 miljoen) of 22 procent van de groepsomzet.

Mee door de overname van Kiddylicious is het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste markt voor Lotus Bakeries (24%), voor België (21%), Frankrijk (16%), Nederland (15%) en de Verenigde Staten (12%). Voor speculaas zijn de Verenigde Staten sinds 2016 de grootste markt. Al ruim 75 procent van de Amerikaanse retailketens heeft Lotus Biscoff in de rekken liggen. De Verenigde Staten worden almaar belangrijker voor Lotus Bakeries. Daarom werd beslist daar de eerste speculaasfabriek buiten België te bouwen. De fabriek zal in de tweede jaarhelft van dit jaar in gebruik worden genomen. Om de sterke groei van de gezonde snacks op te vangen en ook de productiemarge te kunnen opstrijken gaat tegen de zomer een fabriek voor Bear van start in Zuid-Afrika.

De recurrente (zonder eenmalige elementen) bedrijfskasstroom (rebitda) steeg in lijn met de omzet met 5,8 procent (2,2% in het eerste semester) tot 110,3 miljoen euro. Dat betekent een rebitda-marge van 19,8 procent, in lijn met de 19,9 procent voor 2017. De recurrente bedrijfswinst (rebit) klom met 6,4 procent tot 95,0 miljoen euro. Door 3 miljoen euro hogere niet-recurrente kosten en ondanks lagere belastingen steeg de nettowinst minder sterk met 5 procent (van 64,6 naar 67,9 miljoen euro) dan de omzet. Per aandeel is dat 83,01 euro (+4,4%).


Conclusie

De tweede plaats bij de Value Creation Awards bewijst dat Lotus Bakeries een groeimachine is. Dat de beurskoers gemiddeld nog sterker is gestegen, geeft aan dat het bedrijf ook als groeiwaarde wordt gewaardeerd tegen ruim 25 keer de verwachte winst 2019. Maar er worden forse prijzen betaald voor producenten van gezonde tussendoortjes. Als we die verrekenen, wordt de waardering acceptabeler. We kijken toch uit naar lagere koersen als gevolg van een algemene beursterugval om onze positie later dit jaar te verdubbelen.


Advies: koopwaardig

Risico: laag

Rating: 1A

Koers: 2340 euro

Ticker: LOTB BB

ISIN-code: BE0003604155

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,91 miljard euro

K/w 2018: 28

Verwachte k/w 2019: 25,5

Koersverschil 12 maanden: +1%

Koersverschil sinds jaarbegin: +9%

Dividendrendement: 1,2%

Partner Content