Is Doro nog steeds hip bij senioren?
Kunt u nog eens een update geven over het Zweedse Doro? Blijft het aandeel koopwaardig?
Doro is de marktleider in mobiele telefonie en dienstverlening die aangepast is voor senioren. De omzet van het bedrijf groeide tussen 2010 en 2017 gemiddeld met een indrukwekkende 17,6 procent per jaar. Doro surfte mee op de explosieve wereldwijde groei van de verkoop van mobiele telefoons. Maar in 2017 daalde de wereldwijde smartphoneverkoop met 1 procent, in 2018 met 3 procent. Die daling vertoonde een duidelijke versnelling vanaf het derde kwartaal van 2018 (-6% tegenover het derde kwartaal van 2017).
Hoewel Doro zijn marktaandeel minstens wist te behouden, is het groei-aureool verdwenen. In 2017 was er voor het eerst een lagere omzet dan het voorgaande jaar. Hij daalde met 1,8 procent tot 1,92 miljard Zweedse kronen. In 2018 daalde de groepsomzet opnieuw, weliswaar met een beperktere 0,9 procent, tot 1,91 miljard kronen.
De verkoop van het segment Producten (vaste en mobiele telefonie) daalde met 6,4 procent tot 1,62 miljard kronen. Gelukkig startte Doro in 2014 een nieuwe activiteit op, dankzij de overname van Caretech, een aanbieder van diensten en oplossingen voor het opvolgen van de gezondheid van senioren met behulp van mobiele technologie. Die activiteit is intussen ondergebracht in het segment Services. Dankzij de overnames van Trygghetssentralen in Noorwegen (2016) en Welbeing in het Verenigd Koninkrijk (2018) groeide de omzet van Services vorig jaar met 48,1 procent tegenover 2017, tot 285,4 miljoen kronen of 15 procent van de groepsomzet. Het doel is dat aandeel op termijn op te krikken naar 30 procent. Nieuwe overnames zijn daarvoor onontbeerlijk. In september volgde de overname van het Britse Invicta Telecare voor 60 miljoen kronen. Doro wordt het nummer vier in een sterk versnipperde Britse markt.
Belangrijk is dat de brutowinstmarge van Services in 2018 met 47,4 procent gevoelig hoger lag dan die van Producten (31%). In de eerste helft van 2019 was er opnieuw 9,7 procent groei, tot 925,8 miljoen kronen. Het segment Producten boekte met 754 miljoen kronen 3,8 procent extra omzet en de omzet van Services steeg met 46,7 procent tot 171,8 miljoen kronen (18,6% van het groepstotaal) dankzij de volledige bijdrage van Welbeing vanaf juni 2018. De bedrijfswinst (ebit) daalde van 51 miljoen naar 47,4 miljoen kronen, of een daling van de ebit-marge van 6 naar 5,1 procent (6,4% op jaarbasis in 2018). Het langetermijndoel ligt op 8 procent.
Doro blijft inzetten op innovatie en lanceerde in september de Doro 8080, een nieuwe smartphone van hoge kwaliteit die moet tegemoetkomen aan de behoeften van de meer actieve gebruikers. Het bedrijf had op 30 juni een nettoschuld van 154,6 miljoen kronen, of een lage 0,73 keer de verwachte bedrijfskasstroom (ebitda) van 2019. Er is dus ruimte voor bijkomende overnames. Het aandeel is aantrekkelijk tegen 10 keer de verwachte winst 2019. We bevestigen het koopadvies (rating 1B).
Lezersvragen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier