Hogere winst compenseert stabiele omzet bij Barco

© belga
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

De slabakkende Entertainment-afdeling fnuikt de omzetgroei bij de technologiegroep. Maar de winst is het voorbije jaar gestegen.

Hoewel Barco vorig jaar een eerdere belofte van omzetgroei moest inslikken, presteerde het aandeel de voorbije 12 maanden erg goed. Barco werd daarbij geholpen door de toename van de winstgevendheid. Bij de publicatie van de jaarcijfers van 2017 was de vlakke omzetevolutie dan ook geen verrassing. De groepsomzet daalde met 1,6 procent naar 1,08 miljard euro, mede door de zwakke dollar. Barco verwacht in de eerste helft van 2018 ook een impact van de goedkope Amerikaanse munt. Zonder rekening te houden met de vorig jaar verkochte verlichtingsafdeling (High End Systems) zou de omzet gelijk zijn gebleven.

Belangrijker was de stijging van de winstgevendheid. De bedrijfskasstroom (ebitda) klom met ruim een vijfde naar 107,1 miljoen euro. Daardoor steeg ook de ebitda-marge van 8 naar 9,9 procent. De aangepaste ebit-marge (bedrijfswinst) steeg nog spectaculairder van 3,3 naar 6,8 procent. Voor het lopende boekjaar wordt op een vlakke omzetevolutie gerekend. De tweede jaarhelft zal wel iets beter zijn dan de eerste. Dat was ook in 2017 het geval.

Het gebrek aan omzetgroei heeft vooral te maken met de slabakkende Entertainment-afdeling. Barco profiteerde de eerste jaren van dit decennium van de sterke groei van digitale cinema in China en de Verenigde Staten. Maar die markt is verzadigd en de vervangingsmarkt is nog niet op gang gekomen.

Het komt er voor Barco op aan de dominante marktpositie in dat segment te behouden en indien mogelijk voort uit te bouwen. Dat kan door middel van de laserprojectoren waarmee de groep een technologische voorsprong bezit op de concurrentie. Barco wil ook het aanbod beter afstemmen op de marktvraag. Vorig jaar daalde de omzet van de Entertainment-afdeling nog met 7,7 procent naar 533,3 miljoen euro. De afdeling blijft wel veruit de belangrijkste in de groep met een aandeel van 49 procent in de omzet. De marge van 7,3 procent bevindt zich wel onder het groepsgemiddelde.

Dan doet Enterprise het een stuk beter met een groei van 6,4 procent en een marge van 13,2 procent, de hoogste in de groep. Daarbij liet vooral ClickShare opnieuw goede cijfers optekenen. Die technologie laat toe mobiele toestellen te verbinden met elkaar en werd wereldwijd al in 350.000 vergaderzalen geïnstalleerd. Met het nieuwe UniSee-product (led-videomuur) moet Barco een deel van het verloren marktaandeel bij controlekamers terugwinnen. Ook de Healthcare-afdeling mag zich een pluim op de hoed steken met een omzetgroei van 3,7 procent en een marge van 11,3 procent.

Barco had aan het einde van het boekjaar 210,7 miljoen euro in kas. Dat komt neer op iets meer dan 16 euro per aandeel. De groep kan niet over dat volledige bedrag beschikken, want 67,4 miljoen euro is ondergebracht in de joint venture met de China Film Group, waarin Barco een belang van 58 procent heeft. De Kortrijkzanen zetten ook een nieuwe joint venture op voor activiteiten in de cinemamarkt buiten China. Het dividend zal worden opgetrokken van 1,9 naar 2,1 euro per aandeel.

Conclusie

De hogere rendabiliteit is een positieve evolutie, maar van omzetgroei is geen sprake. Dat zal ook in 2018 nog niet het geval zijn, al belooft Barco wel dat de stijging van de winstgevendheid zal doorzetten. Ondanks de dividendverhoging blijft het rendement relatief laag. Tegen ruim 20 keer de verwachte winst menen we dat het koerspotentieel op korte termijn opgebruikt is.


Advies: houden/afwachten

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 99,7 euro

Ticker: BAR BB

ISIN-code: BE0003790079

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 1,3 miljard euro

K/w 2017: 50

Verwachte k/w 2018: 20,5

Koersverschil 12 maanden: +27%

Koersverschil sinds jaarbegin: +11%

Dividendrendement: 2,1%

Partner Content