Colruyt
Verse winstgroei
40,58 EUR – 3B
Colruyt heeft in de tweede helft van het boekjaar 2012-2013 (dat afgesloten wordt op 31 maart) de puntjes op de i gezet. In de eerste helft van het boekjaar leed de grootwarenhuisketen, zeker voor zijn doen, nog onder een vrij grote margedruk die de winstgroei aan de ketting hield, maar de voorbije maanden wisten ze in Halle de marges te stabiliseren. Zeker in vergelijking met de eerste helft van het boekjaar is duidelijk beterschap merkbaar. Zo steeg, bijvoorbeeld, de marge op het niveau van de bedrijfswinst (ebit-marge) van 5,7% naar 6,7%, al is de tweede jaarhelft traditioneel beter dan de eerste. Dankzij deze stabilisatie van de marges vertaalt de stijgende omzet zich opnieuw in aantrekkende winstcijfers. De stijging van de nettowinst bleef weliswaar beperkt tot 3,9% (tot 2,26 EUR per aandeel), maar dat komt ook omdat Colruyt éénmalig 15 miljoen EUR afschreef op de waarde van zijn participatie in IKI, een warenhuisketen in de Baltische staten. De winststijging maakte ook de weg vrij voor een dividendstijging met 5,3%, tot 1 EUR per aandeel. Intussen heeft Colruyt een stevige kaspositie van ruim 500 miljoen EUR opgebouwd, wat een versnelde stijging van het dividend mogelijk maakt de volgende jaren. Colruyt heeft in moeilijke marktomstandigheden de dalende margetrend gekeerd door nog meer zichzelf te zijn. Dat betekent het toekennen van bijkomende kortingen bovenop de laagsteprijzenstrategie, wat in een klimaat van dalende koopkracht en nog prijsbewustere consumenten resulteert in een verder stijgend marktaandeel (gestegen tot 25,94%) en groeiende omzetcijfers (+6,2% op vergelijkbare basis). Colruyt speelt op het veranderende consumentengedrag nog verder in door een ruim assortiment aan huismerken aan te bieden, naast het gamma van nationale merken. Ook de concurrentie zat niet stil natuurlijk en zwaaide, zeker in de foodafdeling, met kortingen en promoties. Toch won Colruyt op alle fronten terrein. Niet alleen de Colruyt-winkels zelf, maar ook de ketens Bio-Planet en Okay, en de tankstations van DATS24 snoepten klanten van de concurrentie af. Alleen Dreamland en Dreambaby presteerden matig, en de omzetgroei van 2,8% is er louter te danken aan de opening van extra winkels. Het blijft een ijzeren wet in distributieland dat een aantrekkende omzet de basisvoorwaarde blijft om tot rendabiliteit en gezonde marges te komen. Maar Colruyt verdedigde ook de marges via een strikte controle van de kosten, nog een huismerk van de groep. De loon- en andere kosten blijven uitgedrukt in percentage van de omzet in lijn met het vorige boekjaar. De stijgende aankoopprijzen konden dan weer slechts gedeeltelijk doorgerekend worden aan de klant, maar dat lukte toch al beter in de tweede helft van het boekjaar. In Frankrijk realiseerde Colruyt een omzetgroei van 16,6%. Dat bewijst dat ook de Franse consument het concept van de laagste prijzen weet te appreciëren, ondanks een scherpe concurrentie en ondanks een stagnerende retailmarkt. De retailer uit Halle blijft in Frankrijk investeren in lage prijzen en nieuwe winkels, waardoor Frankrijk nog altijd verlieslatend is. Maar eens Colruyt er de voet van het expansiegaspedaal haalt en voldoende kritische massa heeft, zullen de Franse activiteiten bijdragen aan de groepswinst.
Het management ziet ook de volgende maanden als ‘uitdagend’ omdat de economische crisis en het zwakke consumentenvertrouwen van geen wijken willen weten. Maar voor Colruyt is zichzelf blijven via de laagsteprijzenstrategie en een strikte kostencontrole het beste anticrisisrecept. ‘Never change a winning team’. Verwacht mag worden dat de omzetgroei aanhoudt, en zich blijft vertalen in een stijgende winst van ongeveer 5% per jaar. De herbevestiging van het groeiprofiel stuwde het aandeel na de sterke jaarcijfers fors hoger, wat het aandeel opnieuw behoorlijk duur maakt. In ruil bent u eigenaar van een van de meest solide bedrijven in België. Te behouden (rating 3B).
Houden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier