Bpost: nieuwe topman, dezelfde uitdagingen

Ministerraad verlengt contract persconcessies bpost met twee jaar © belga
Danny Reweghs
Danny Reweghs Directeur strategie Trends Beleggen

Bpost krijgt eind februari een nieuwe topman, maar de uitdagingen blijven dezelfde.

Ook de nieuwe CEO, Jean-Paul Van Avermaet, zal moeten opboksen tegen de daling van het postvolume. Die kost het bedrijf een pak winst. Hij zal alle zeilen moeten bijzetten om die aderlating te compenseren door meer winst in de pakjesdivisies en bij de Amerikaanse logistieke dochter Radial. Van Avermaet stelt in de lente een nieuwe plan voor. Het mag een succes heten als bpost de volgende jaren de resultaten en het dividend kan stabiliseren op het niveau van 2019. Dit jaar verwacht het een recurrente bedrijfswinst van minstens 300 miljoen euro, wat moet resulteren in een dividend van 0,75 à 0,8 euro per aandeel.

De resultaten van het derde kwartaal vielen mee, maar illustreren de uitdagingen van bpost. Door het dalende postvolume zakte de genormaliseerde bedrijfswinst met 18 procent. De daling van het postvolume bleef met 7,8 procent nog binnen de perken, want over heel 2019 houdt bpost rekening met -9 procent. Veel grote verzenders ruilen het klassieke documentenverkeer in voor elektronische briefwisseling. Bedrijven communiceren ook almaar meer via apps met hun klanten. Gezien de grote impact op de winstgevendheid, is het tempo van de krimp van het brievenverkeer ook de volgende jaren de cruciale variabele voor de resultaten. Als de volumedaling beperkt blijft tot 9 procent, lijkt het mogelijk de winstgevendheid te stabiliseren. Versnelt de daling in 2020 en verder, dan betekent dat bijna onvermijdelijk een nieuwe hap uit de resultaten. Een belangrijke vraag is hoe snel de belangrijkste klant van bpost, de overheid, overschakelt op digitale communicatie.

In het derde kwartaal kostte de volumedaling bpost 13,8 miljoen euro aan bedrijfswinst. Een groot deel is te wijten aan de gedaalde omzet, ondanks de hogere prijzen die bpost hanteert. Zonder die prijsstijgingen was de omzetdaling dubbel zo hoog geweest. Bpost wil de dalende omzet uit het brievenverkeer ook de volgende jaren voor de helft compenseren met hogere prijzen.

Ook stijgende kosten wogen op het resultaat van het derde kwartaal. Die vloeien vooral voort uit de vrij dure collectieve arbeidsovereenkomst die het management vorig jaar moest sluiten om de sociale vrede te bewaren. Bpost kan daar verdere efficiëntiewinsten tegenover zetten, zeker als in maart het nieuwe distributiemodel wordt uitgerold, maar dat volstaat wellicht niet om het bloeden helemaal te stelpen.

Extra steun moet daarom komen van de pakjesdivisie. De volumes blijven gevoelig stijgen en, nog belangrijker, de marge herstelde in het derde kwartaal mogelijk tot 5,2 procent, goed voor een bedrijfswinst van 10,4 miljoen euro. Maar de bedrijfswinst in het brievenverkeer daalde in het derde kwartaal met 13,8 miljoen euro. Dat geeft toont de omvang van de uitdaging waarvoor bpost staat.

Over heel 2019 rekent bpost op een marge van 6 tot 8 procent in de pakjesdivisie. Als het bedrijf die marge minstens kan vasthouden en toepassen op een stijgende omzet, dan zal de pakjesdivisie stilaan een substantiële bijdrage leveren aan de resultaten. Vanaf 2022 moet ook Radial 100 à 120 miljoen dollar bijdragen. Voorlopig is daar nog een licht verlies, maar het management houdt vast aan de vooruitzichten omdat het bedrijf heel wat nieuwe klanten aantrekt.


Conclusie

Door het recente koersherstel is het dividendrendement gedaald tot 7 procent, maar samen met een beperkte waardering, geeft dat beleggers voldoende vergoeding voor het risico van een belegging in bpost. De grootste zorg blijft de daling van het klassieke postvolume. Een versnelling daarvan kan een nieuwe bres slaan in de resultaten. Het advies blijft ‘houden’.


Advies: houden

Risico: gemiddeld

Rating: 2B

Koers: 11,2 euro

Ticker: BPOST

ISIN-code: BE0974268972

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 2,24 miljard euro

K/w 2018: 11

Verwachte k/w 2019: 12

Koersverschil 12 maanden: +15%

Koersverschil sinds jaarbegin: +40%

Dividendrendement: 7%

Partner Content