Ahold Delhaize is een kaskoe

© belga

De markt weet de rijke en relatief stabiele cashflows van Ahold Delhaize niet naar waarde te schatten. De retailgroep ligt ten onrechte in de onderste lade bij beleggers.

Om de waardering van een aandeel in te schatten, kijken beleggers reflexmatig naar de koers-winstverhouding. Daar is niets mis mee, maar andere interessante indicatoren worden soms over het hoofd gezien. Zo zou elke belegger ook routinematig moeten onderzoeken hoeveel vrije cashflow een bedrijf genereert. Die productie van vrije cashflow, of de cashflow die overblijft na de noodzakelijke investeringen, is van cruciaal belang, want ze is de belangrijkste bron om de belegger te vergoeden, via dividenden, de inkoop van eigen aandelen of kapitaalverminderingen.

Ahold Delhaize scoort heel sterk in de creatie van vrije cashflow. In het tweede kwartaal lag die op 400 miljoen euro en over heel 2017 wil de onderneming 1,6 miljard euro aan vrije cashflow boeken. Op een marktkapitalisatie van 21,5 miljard euro levert dat een rendement van 7,5 procent op. Dat is relatief hoog. Een deel van die cash wordt gebruikt om aandelen in te kopen en een dividend ter waarde van 40 tot 50 procent van de winst uit te betalen. Tegen eind dit jaar wil het bedrijf voor 1 miljard euro eigen aandelen hebben ingekocht. Er blijft dan nog genoeg geld over om schulden af te bouwen. Tegen volgend jaar zou de nettoschuldgraad dalen tot 0,5 keer de bedrijfscashflow. Dat is heel weinig, wat de deur openzet om de aandeelhouder extra te vergoeden. Aan dat luxeprobleem kleeft wel het risico dat Ahold Delhaize gekke overnames doet, maar daar zijn op dit ogenblik geen aanwijzingen voor. Delhaize heeft nog maar net het puin geruimd van zijn ondoordachte overnamestrategie in het recente verleden.

De prognose van de onderneming om dit jaar 1,6 miljard euro vrije cashflow te genereren, wordt gedragen door meer dan behoorlijke cijfers over het tweede kwartaal. De onderliggende bedrijfswinst steeg met 11,4 procent, iets beter dan verwacht. Dat sterke resultaat steunt op een omzet die zich staande weet te houden op competitieve markten en op de synergievoordelen van de fusie, die de onderliggende bedrijfsmarge een zetje geven. Die trends zouden ook de volgende kwartalen de resultaten moeten ondersteunen. Het bedrijf verwacht dat de bedrijfsmarge over heel 2017 in de lijn zal liggen van de marge van 3,9 procent die het in de eerste helft van dit jaar boekte.

Die goede resultaten zijn niet mogelijk zonder stand te houden in de Verenigde Staten, waar Ahold Delhaize ruim 60 procent van zijn omzet verdient. In juni joeg Amazon nog een schokgolf door de markt door Whole Foods over te nemen. De intrede van Amazon op de klassieke distributiemarkt kan een nieuwe prijzenoorlog ontketenen, maar in het tweede kwartaal keerde de prijzentendens ten gunste van de retailers. Ahold USA en Delhaize America kregen de hulp van licht stijgende prijzen om hun omzet licht te verhogen. De vergelijkbare omzet steeg bij Ahold USA met 0,3 procent en bij Delhaize America met 1,3 procent. Dankzij die klim kon het bedrijf zijn onderliggende bedrijfsmarge verdedigen op respectievelijk 4 en 3,8 procent.

Op de Nederlandse thuismarkt mogen de resultaten nog meer worden gezien . De vergelijkbare omzet steeg met maar liefst 4,9 procent dankzij de aantrekkende verkoop in de supermarkten en de boomende onlineverkoop. Het zorgenkind blijft België, waar de omzet van de eigen Delhaize-winkels stagneert en de rendabiliteit ondermaats blijft. Delhaize hoopt er het tij te keren met extra promoties.


Conclusie

Ahold Delhaize ligt ten onrechte in de onderste lade bij beleggers. De resultaten zijn meer dan behoorlijk en de waardering is aantrekkelijk, met een koers-winstverhouding van 14 en een ondernemingswaarde die slechts 6 keer de bedrijfscashflow bedraagt. De markt weet de rijke en relatief stabiele cashflows van Ahold Delhaize niet naar waarde te schatten. Koopwaardig.

Advies: koopwaardig

Risico: gemiddeld

Rating: 1B

Munt: euro

Markt: Euronext Brussel

Beurskapitalisatie: 21,3 miljard euro

K/w 2016: 19

K/w 2017: 14

Koersverschil 12 maanden: -23%

Koersverschil sinds jaarbegin: -17%

Dividendrendement: 3,6%

Partner Content