Aanhoudende malaise bij Ontex
We zijn niet onder de indruk van het groeiplan van Ontex. Een nieuw verloren jaar dreigt.
We zijn erg teleurgesteld over de cijfers over het eerste kwartaal bij Ontex. De malaise bij de specialist in persoonlijke hygiëne houdt langer aan dan verwacht. Het management wil dat counteren met het plan T2G of Transform to Grow, dat op 8 mei samen met de kwartaalresultaten in Londen werd voorgesteld aan analisten en beheerders. Maar ook daar zijn we niet van onder de indruk. We neigen dan ook steeds meer naar de gedachte dat het jammer is dat de terugkeer van Ontex op de beurs niet kortstondig is geweest en dat het opportunistische overnamebod van de Franse private-equityspeler PAI Partners (onder andere hoofdaandeelhouder van AS Adventure en Hunkemöller)niet doorging. De raad van bestuur van Ontex verwierp dat bod, zeker nadat gebleken was dat de tweede biedprijs lager lag dan de 27,5 euro per aandeel die aanvankelijk was geboden.
De cijfers over het eerste kwartaal bevestigen de moeilijke marktomstandigheden en de aanhoudende margedruk. Er is duidelijk meer aan de hand dan enkel de problemen die eind 2017 opdoken in de commerciële praktijken van de overgenomen divisie persoonlijke hygiëne van de Braziliaanse keten Hypermarcas.
De toonaangevende producent van persoonlijkehygiëneproducten voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) zag de omzet in het eerste kwartaal met 2,1 procent omzet teruglopen, tot 546,2 miljoen euro. Op vergelijkbare basis (like for like) is er bij de Oost-Vlaamse groep een achteruitgang met 1,5 procent, van 558,1 miljoen euro in de eerste drie maanden van 2018 tot 549,5 miljoen euro. Die cijfers blijven in lijn met het omzetverlies van 1,8 procent voor het volledige boekjaar 2018 (2,29 miljard euro). Bovendien krijgen we de bevestiging van de druk op de rebitda-marge (bedrijfskasstroom uit gewone bedrijfsactiviteiten ten opzichte van de omzet). Bij constante wisselkoersen is die gezakt naar 11,2 procent voor het eerste kwartaal, ten opzichte van 11,6 procent voor dezelfde periode van vorig jaar als we geen rekening houden met de aanpassing IFRS-16 (leasingcontracten).
De bedrijfsleiding moest een winstwaarschuwing geven voor het volledige boekjaar. De rebitda tegen constante wisselkoersen zal niet langer verbeteren dit jaar, maar stabiel zijn in vergelijking met 2018. De lancering van T2G komt dan ook geen dag te vroeg. Het plan vergt een investering van 130 miljoen euro, met als doel tegen 2021 een omzetgroei te halen die 50 basispunten (0,5%) beter is dan de markt en moet leiden tot een toename van de rebitda-marge met 125 à 175 basispunten (1,25 tot 1,75%) in vergelijking met 2018.
Nog een minpunt blijft de toegenomen verhouding van de nettoschuld tegenover de rebitda van 3,74 keer. De nettoschuld steeg van 923,0 tot 940,1 miljoen euro. Topman Charles Bouaziz heeft ooit de ambitie geuit van Ontex “het AB InBev van de luiers” te maken. Daar zijn we nog heel ver af.
Conclusie
De beleggers stuurden het aandeel fors lager na de aankondiging van de resultaten en daar kunnen we inkomen. Ook wij hadden toch sneller beterschap verwacht en zien niet meteen een heilzame impact van het transformatieplan. We verlaagden het advies al na de jaarcijfers en gingen toen over tot een gedeeltelijke verkoop van onze positie in de voorbeeldportefeuille. Helaas is de dreiging van een nieuw verloren jaar en het weinig inspirerend transformatieplan voor ons voldoende aanleiding om het resterend belang te verkopen.
Advies: houden/afwachten
Risico: gemiddeld
Rating: 2B
Koers: 15,55 euro
Ticker: ONTEX BB
ISIN-code: BE0974276082
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 1,28 miljard euro
K/w 2018: 13
Verwachte k/w 2019: 11
Koersverschil 12 maanden: -25%
Koersverschil sinds jaarbegin: -13%
Dividendrendement: 2,6%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier