Groene auto’s zijn graag gezien

© istock
Roel Van Espen medewerker Trends

In het kader van de begrotingsgesprekken werd de verkeersfiscaliteit in Vlaanderen opnieuw onder de loep genomen. Wat zijn daarvan de gevolgen voor jou?

Als auto-eigenaar moet je elk jaar een verkeersbelasting betalen. Hoeveel die precies bedraagt, hangt momenteel af van het vermogen of de cilinderinhoud van het voertuig. Rij je met een wagen die uitgerust is met een lpg-installatie, dan betaal je ook nog eens een aanvullende verkeersbelasting.

De berekening van de jaarlijkse verkeersbelasting houdt voorlopig nog geen rekening met het ‘groene’ karakter van de auto. Daar komt vanaf 1 januari 2016 verandering in: wie vanaf dan een nieuwe of tweedehandswagen koopt, zal extra belast worden wanneer die vervuilend is. Hoeveel de nieuwe tarieven zullen bedragen, is nog niet bekend.

Wat met de BIV?

Bij de inschrijving van een nieuwe of tweedehandswagen betaal je ook een eenmalige belasting op inverkeerstelling, kortweg BIV. Die wordt sinds 2012 al berekend op basis van ‘groene’ parameters zoals de CO2-uitstoot, het brandstoftype en de luchtkwaliteit. Vanaf 2016 worden de voorwaarden nog verder verstrengd.

Tegelijk zullen de belastingtarieven voor milieuvriendelijke auto’s dalen. Bij de aankoop van elektrische en waterstofwagens wordt zelfs een premie voorzien om de aankoop ervan te stimuleren. Die bedraagt maximaal 5.000 euro in 2016, en daalt in de jaren nadien.

Enkel voor particulieren

De aangekondigde vergroening van de verkeersfiscaliteit geldt overigens niet voor geleasede bedrijfswagens. De Vlaamse regering vreest dat leasingmaatschappijen anders zullen wegtrekken uit Vlaanderen. Een samenwerkingsakkoord met de andere gewesten dringt zich dus op, maar dat blijkt niet zo evident te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content