“Geografische spreiding is de beste strategie”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
De Belgische export beleeft hoogdagen: in 2017 werden recordcijfers neergezet. Maar het gros van onze export blijft binnen de Europese Unie, terwijl de grootste economische groei vandaag elders te vinden is. Familiebedrijf Vyncke uit Harelbeke, dat industriële installaties voor energievoorziening bouwt, is uitgegroeid tot een multinational met een neus voor internationale expansie.
Het van oorsprong West-Vlaamse bedrijf Vyncke is 106 jaar oud. Het heeft zich gespecialiseerd in industriële installaties om biomassa om te zetten in groene energie. Al in de jaren 70 gaf toenmalig CEO Dirk Vyncke de aanzet om een reeks verre exportmarkten aan te boren met deze technologie. Vandaag heeft de familiale groep diverse filialen wereldwijd, onder meer in Latijns-Amerika en Azië.
Risico’s nemen en toch voorzichtig blijven
Dat het bedrijf al zo lang succesvol is, wijt huidig CEO Peter Vyncke aan twee factoren: “Ten eerste de internationalisatie, waardoor we het risico zijn gaan spreiden over de planeet met als motto: ‘Het gaat altijd wel ergens goed’. Dat heeft ons een basis voor continuïteit gegeven. En als tweede factor is er onze financiële voorzichtigheid. We hebben altijd al veel risico’s genomen – internationale risico’s, geografische risico’s, technologische risico’s – maar als het over centen ging, voeren we een voorzichtige koers.”
Lees ook: Unibra: “Een groeiscenario voor Afrika”
De omzet van Vyncke zal in 2018 circa 90 miljoen euro bedragen. Het goed gevulde orderboek belooft voor de komende jaren een verdere stijging. “Die sterke groei heeft te maken met het feit dat we mooie referentieprojecten hebben kunnen bouwen in diverse landen. Onze klanten zijn vaak multinationals die intussen wereldwijd een beroep doen op onze expertise. En bovendien kunnen we steeds grotere installaties aan”, vertelt COO Stefaan Lauwers.
Geopolitieke spanningen zijn van alle tijden
Vyncke is nu zelf een multinational. Het merkt hoe de spanning in de wereldwijde economie oploopt. “Uiteraard gaat het vandaag over de protectionistische koers van de Amerikaanse president Trump. Maar eigenlijk is dat van alle tijden. Er is altijd wel een markt waar het tijdelijk wat lastiger gaat door plotse wendingen in de politiek of de economie”, stelt Chief Marketing Officer Jef Mestdagh. “We hebben vorige maand nog meegemaakt dat een klant uit Turkije zijn bestelling heeft uitgesteld door problemen met de lira.”
Lees ook: “De economische wereldorde wordt in vraag gesteld”
“Maar we zijn positief gestemd omdat we tegelijk nieuwe opportuniteiten blijven ontdekken in andere landen. Onze strategie van geografische spreiding, met aanwezigheid in zoveel mogelijk landen, geeft de zekerheid dat we niet te sterk afhankelijk zijn van politieke instabiliteit of economische crisissen. Die wendbaarheid vormt een echte troef.”
De veranderende wereldorde is één van de thema’s van het Credendo Trade Forum, het jaarlijkse trefpunt voor wie exporteert. Het forum heeft plaats op 15 november in Brussel. Voor meer info: www.credendoforum2018.be.