Unibra is een gevestigde waarde in Afrika. De groep werd in de jaren 60 opgericht door Michel Relecom, telg uit een brouwersfamilie. Hij startte een aantal brouwerijen op in Congo en legde de basis voor het merk SKOL. Na zijn overlijden besliste Unibra in 1995 om zich terug te trekken uit de Afrikaanse brouwerijactiviteiten.

Maar intussen is het familiebedrijf weer actief op het Afrikaanse continent. Thibault Relecom, zoon van de stichter, staat nu aan het hoofd van de groep: "We hebben opnieuw een brouwerij in Rwanda. Sinds 2008 hebben we ook twee brouwerijen gebouwd en verkocht in Madagaskar en Ethiopië."

Lees ook: Vyncke: "Geografische spreiding is de beste strategie"

Unibra heeft nog steeds de exclusieve rechten op het merk SKOL voor de Afrikaanse markt. "We geloven in een mooie toekomst door de demografische en economische groei en de ontwikkeling van grote metropolen. Je merkt in onze sector dat ook de grote spelers volop in Afrika investeren."

Zakendoen in Afrika is niet evident

Ondanks dat potentieel en een reële economische groei in verschillende landen, is zakendoen vooral in Sub-Sahara-Afrika niet evident. "Wanneer wij een nieuwe brouwerij willen bouwen, hebben we een bouwvergunning en een exploitatielicentie nodig, en moeten laboratoria ook hun zegen geven over het uiteindelijke product. Het zijn zware investeringsbeslissingen die dus een lang voortraject vergen en die soms vertraagd worden door de traagheid die eigen is aan het lokale systeem."

Ook operationeel zijn er voor de CEO van Unibra een aantal risico's: de sterke concurrentie, een tijdelijk tekort aan grondstoffen, de moeilijkheden om basisproducten met een constante kwaliteit lokaal aan te kopen of logistieke problemen die wekenlang aanslepen, kunnen de productie sterk hinderen.

De impact van de dollar op wisselkoersen

"Maar het grootste risico zit uiteraard in politieke en economische factoren die we zelf niet in de hand hebben. Ik denk aan de wisselkoersen. Voor ons is de Rwandese frank een belangrijke munt en de verhouding tot de dollar speelt dus mee. Gelukkig is de Nationale Bank van Rwanda goed georganiseerd om dit te counteren en is de toestand in het land stabiel", vertelt Thibault Relecom. "En uiteraard heb je ook het risico van politieke instabiliteit en de reactie van buitenlandse investeerders op dergelijke problemen."

Lees ook: "De economische wereldorde wordt in vraag gesteld"

Toch blijft Unibra ambitieus. "We hebben een duidelijk groeiscenario voor ogen in Afrika. Het blijft een groeimarkt. En we zoeken naar opportuniteiten om ons merk verder uit te bouwen op het continent. Ik denk bijvoorbeeld aan Zambia, Namibië of Botswana."

De veranderende wereldorde is één van de thema's van het Credendo Trade Forum, het jaarlijkse trefpunt voor wie exporteert. Het forum heeft plaats op 15 november in Brussel. Voor meer info: www.credendoforum2018.be.

Unibra is een gevestigde waarde in Afrika. De groep werd in de jaren 60 opgericht door Michel Relecom, telg uit een brouwersfamilie. Hij startte een aantal brouwerijen op in Congo en legde de basis voor het merk SKOL. Na zijn overlijden besliste Unibra in 1995 om zich terug te trekken uit de Afrikaanse brouwerijactiviteiten.Maar intussen is het familiebedrijf weer actief op het Afrikaanse continent. Thibault Relecom, zoon van de stichter, staat nu aan het hoofd van de groep: "We hebben opnieuw een brouwerij in Rwanda. Sinds 2008 hebben we ook twee brouwerijen gebouwd en verkocht in Madagaskar en Ethiopië."Lees ook: Vyncke: "Geografische spreiding is de beste strategie"Unibra heeft nog steeds de exclusieve rechten op het merk SKOL voor de Afrikaanse markt. "We geloven in een mooie toekomst door de demografische en economische groei en de ontwikkeling van grote metropolen. Je merkt in onze sector dat ook de grote spelers volop in Afrika investeren."Zakendoen in Afrika is niet evidentOndanks dat potentieel en een reële economische groei in verschillende landen, is zakendoen vooral in Sub-Sahara-Afrika niet evident. "Wanneer wij een nieuwe brouwerij willen bouwen, hebben we een bouwvergunning en een exploitatielicentie nodig, en moeten laboratoria ook hun zegen geven over het uiteindelijke product. Het zijn zware investeringsbeslissingen die dus een lang voortraject vergen en die soms vertraagd worden door de traagheid die eigen is aan het lokale systeem."Ook operationeel zijn er voor de CEO van Unibra een aantal risico's: de sterke concurrentie, een tijdelijk tekort aan grondstoffen, de moeilijkheden om basisproducten met een constante kwaliteit lokaal aan te kopen of logistieke problemen die wekenlang aanslepen, kunnen de productie sterk hinderen.De impact van de dollar op wisselkoersen"Maar het grootste risico zit uiteraard in politieke en economische factoren die we zelf niet in de hand hebben. Ik denk aan de wisselkoersen. Voor ons is de Rwandese frank een belangrijke munt en de verhouding tot de dollar speelt dus mee. Gelukkig is de Nationale Bank van Rwanda goed georganiseerd om dit te counteren en is de toestand in het land stabiel", vertelt Thibault Relecom. "En uiteraard heb je ook het risico van politieke instabiliteit en de reactie van buitenlandse investeerders op dergelijke problemen."Lees ook: "De economische wereldorde wordt in vraag gesteld"Toch blijft Unibra ambitieus. "We hebben een duidelijk groeiscenario voor ogen in Afrika. Het blijft een groeimarkt. En we zoeken naar opportuniteiten om ons merk verder uit te bouwen op het continent. Ik denk bijvoorbeeld aan Zambia, Namibië of Botswana."