“Als bank willen we ook innovatie bij bedrijven stimuleren”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Hoe meer bedrijven investeren in hernieuwbare energie en cleantech, hoe meer nood aan objectief advies. Vanuit die gedachte heeft BNP Paribas Fortis een Sustainability Business Competence Centre opgericht. “Voor de meeste ondernemingen die hierin investeren, is het geen corebusiness. Wij willen hen daarom adviseren en ondersteunen”, vertelt clean tech advisor Quentin Nerincx.
De rol van een bank gaat vandaag veel verder dan de klassieke bancaire en financieringsdiensten. Het informeren, sensibiliseren en adviseren van bedrijven is minstens even belangrijk. “Er zijn vele maatschappelijke uitdagingen, waaronder klimaatverandering en uitputting van de natuurlijke grondstoffen. Wij willen met onze klanten nagaan wat de impact ervan kan zijn op middellange termijn”, aldus Quentin Nerincx.
“Zijn die uitdagingen een bedreiging of een opportuniteit? Brengen ze nieuwe risico’s met zich mee? Is het businessmodel van het bedrijf hier klaar voor of moet het aangepast worden? Rond al die vragen reiken we expertise aan.”
Eerst begrijpen, dan financieren
De voorbije 10 jaar bouwden adviseurs van BNP Paribas Fortis zelf ervaring op in domeinen zoals hernieuwbare energie, cleantech en circulaire economie. “Zo hebben we met bedrijven gewerkt aan projecten rond PV, wind, biogas en energie-efficiëntie bijvoorbeeld. Dat leverde interessante resultaten op voor die klanten: we hebben uiteindelijk voor bijna 2 miljard euro aan projecten kunnen financieren.”
Lees ook: “Overheid zou beter het voorbeeld volgen van de industrie”.
Die knowhow speelt ook binnen de bank een belangrijke rol. Quentin Nerincx: “Een project dat de bank niet begrijpt, kan ze niet financieren. In een wereld die steeds technologischer en complexer wordt, moeten we begrijpen wat een bedrijf wil bereiken en welke technologie ze wil gebruiken. Ons team kan dankzij zijn expertise veel beter de risico’s van een investeringsdossier inschatten. En dat is zowel in het belang van de bank als van de bedrijven.”
In een wereld die steeds technologischer en complexer wordt, moeten we begrijpen wat een bedrijf wil bereiken.
Inspiratietrips leiden tot cocreatie
Om de awareness bij bedrijven te verhogen, organiseert BNP Paribas Fortis inspiratietrips rond specifieke thema’s. “We nodigen bedrijfsleiders uit verschillende sectoren uit om te ontdekken wat er in het buitenland al gebeurt, zodat ze geïnspireerd raken door innovatieve ideeën en best practices in de steden die we bezoeken.”
Lees ook: De bank als matchmaker in de circulaire economie.
“Zo trokken we vorig jaar naar Berlijn in het kader van de ontwikkeling van circulaire economie. Een volgende missie begin volgend jaar heeft Oslo als bestemming, waar we inspiratie kunnen opdoen over alles wat met het verminderen van CO2-uitstoot te maken heeft. Ondernemers ontmoeten tijdens die trips gelijkgestemden, wat ook cocreatie stimuleert, één van de sleutels tot succes vandaag”, besluit Quentin Nerincx.