1 jaar geleden. Met de mobiliteitsvergoeding (cash-for-car) en de plannen voor een mobiliteitsbudget probeert de regering-Michel twee alternatieven voor de salariswagen in de markt te zetten. Experts verwachten geen stormloop voor de cash-for-carregeling, waarmee werknemers hun salariswagen kunnen inruilen voor cash. Tot 80 procent van de werknemers zou geen interesse hebben. Er wordt meer enthousiasme verwacht voor het mobiliteitsbudget, waarmee werknemers kunnen kiezen voor een kleinere wagen in combinatie met een fiets of een abonnement voor het openbaar vervoer.
...

1 jaar geleden. Met de mobiliteitsvergoeding (cash-for-car) en de plannen voor een mobiliteitsbudget probeert de regering-Michel twee alternatieven voor de salariswagen in de markt te zetten. Experts verwachten geen stormloop voor de cash-for-carregeling, waarmee werknemers hun salariswagen kunnen inruilen voor cash. Tot 80 procent van de werknemers zou geen interesse hebben. Er wordt meer enthousiasme verwacht voor het mobiliteitsbudget, waarmee werknemers kunnen kiezen voor een kleinere wagen in combinatie met een fiets of een abonnement voor het openbaar vervoer. Nu. Sinds begin maart is de wetgeving voor het mobiliteitsbudget eindelijk van kracht. Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft hoge verwachtingen. Hij rekent erop dat een vierde van het aantal bedrijfswagens - 450.000, wordt geschat - op termijn wordt ingeruild voor meer duurzame alternatieven. De cash-for-carregeling blijkt zoals voorspeld niet aan te slaan. In 2018 zijn er 320 aanvragen voor een mobiliteitsvergoeding. Ondertussen is de wetgeving aangepast en meer afgestemd op de nieuwe regeling van het mobiliteitsbudget. 10 jaar geleden. Trends interviewt Bernard Filliers, de vijfdegeneratietelg in het jeneverbedrijf uit Deinze. De 57-jarige gedelegeerd bestuurder staat plots alleen aan het roer. Zijn neef Jan Filliers overleed in november 2008 na een ongeluk in Egypte. "Als leider moet je op zo'n moment meteen je team aansporen en er samen voor blijven gaan. Jan zou het niet anders hebben gewild." De onderneming draait een omzet van 10 miljoen euro. "Het is vandaag niet aan de orde, maar indien het nodig is, zullen we een externe manager aantrekken", laat Bernard Filliers nog weten. NU. De jeneverstokerij heeft sinds het voorjaar van 2018 een niet-familiale CEO, Bart Cnudde (44). Bernard Filliers ging toen met pensioen. Bart Cnudde is de eerste niet-familiale CEO voor het 138 jaar oude bedrijf. Het bedrijf wordt naar verluidt klaargestoomd voor de volgende generatie, zes kinderen van respectievelijk Bernard en Jan. De aandelen zijn evenredig verdeeld over beide familietaken. Van elke tak mag slechts één kind in de onderneming werken. Filliers haalt in 2018 een omzet van 15 miljoen euro, met 27 werknemers. De jenevermarkt in België krimpt. 20 jaar geleden. Na de liberalisering van telecom en energie bereidt ook de Europese watersector zich voor op de vrije markt. Buitenlandse nutsreuzen zijn op het overnamepad. Het overleg tussen de 112 Belgische watermaatschappijen, op drie na in handen van de overheid, komt maar moeizaam op gang. Zij vinden drinkwater een goed van openbaar nut. Voor afvalwater werkt Wallonië, in navolging van het Vlaamse Aquafin, aan de oprichting van één structuur (SPGE), waarvan 49 procent aan de privésector zal worden verkocht. Nu. De volledige privatisering van de drinkwatersector komt er niet. Na slechte ervaringen wordt die in verschillende landen teruggedraaid of zelfs verboden. Bij Aquafin verdween de privépartner Severn Trent, bij SPGE heeft de semi-privésector (Belfius, Auxipar en Socofe) nog een kwart. Er zijn nog zes Vlaamse drinkwaterbedrijven: De Watergroep, Farys, Pidpa, water-link, IWVA en Knokke-Heist. Die werken steeds beter samen, en zijn nu ook actief in afvalwater, industriewater, en de uitbating van zwembaden. Die kennis verkopen ze mondjesmaat ook in het buitenland.