1 jaar geleden.

Ondanks de kernramp in Fukushima blijft België de komende jaren minstens gedeeltelijk afhankelijk van nucleaire energie. Want met uitzondering van de windmolenparken op zee komt er amper nieuwe grootschalige elektriciteitsproductie bij, terwijl er nood is aan miljarden euro's investeringen. Hernieuwbare energie is de toekomst, maar kan zeker op korte termijn niet het gat vullen dat een volledige kernuitstap zou slaan in de energiebevoorrading. De import- en exportmogelijkheden voor stroom zijn verbeterd, maar het gevaar op black-outs is nog altijd reëel.
...

Ondanks de kernramp in Fukushima blijft België de komende jaren minstens gedeeltelijk afhankelijk van nucleaire energie. Want met uitzondering van de windmolenparken op zee komt er amper nieuwe grootschalige elektriciteitsproductie bij, terwijl er nood is aan miljarden euro's investeringen. Hernieuwbare energie is de toekomst, maar kan zeker op korte termijn niet het gat vullen dat een volledige kernuitstap zou slaan in de energiebevoorrading. De import- en exportmogelijkheden voor stroom zijn verbeterd, maar het gevaar op black-outs is nog altijd reëel. Begin maart zet een sneeuwbui ruim 100.000 Henegouwers een dag zonder stroom. Niet echt de black-out waarvoor gewaarschuwd is, maar evenmin iets om vrolijk over te worden. De regering-Di Rupo heeft intussen beslist de energieprijzen te bevriezen tot het einde van dit jaar. In de tussentijd wil ze een deugdelijk energiebeleid op poten zetten. Niets te vroeg, rekening houdend met het feit dat de liberalisering tien jaar geleden is doorgevoerd. De aantrekkelijkheid voor investeerders verhogen, doet de maatregel alvast níét. En over de kernuitstap moet het laatste woord nog steeds vallen. ACV-voorzitter Luc Cortebeeck is niet echt positief over het sociale klimaat. De sociale partners hebben het zogenaamde Herenakkoord afgesloten dat moet vermijden dat sociale conflicten escaleren. Maar iedereen interpreteert dat akkoord op zijn manier. Zo gaat het ABVV ervan uit dat 'vliegende stakersposten' mogelijk moeten blijven. Het VBO is tegen. Cortebeeck vraagt een heronderhandeling van het akkoord. Hij is ook pessimistisch over hete sociale hangijzers zoals het eenheidsstatuut voor arbeiders en bedienden. Het Herenakkoord is een stille dood gestorven. Werkgevers grijpen bij een staking of de blokkade van een bedrijventerrein vaak naar het juridische wapen en sturen deurwaarders op de stakersposten af. Tegenover het recht op staken wordt het recht op werken geplaatst. De weinig succesvolle algemene staking van 30 januari 2012 sterkt de werkgevers in hun overtuiging. Het dossier-arbeiders-bedienden blijft als een zwaard van Damocles boven het sociaal overleg hangen: tegen de zomer van 2013 moeten de verschillen tussen de statuten worden weggewerkt. Op de cover van Trends prijkt Eric Kirsch, administrateur-generaal bij Regie der Luchtwegen (RLW). De luchthaven van Zaventem wordt dan nog beheerd door twee instanties. RLW is een volledige overheidsinstelling en controleert vliegen, landen en opstijgen. RLW investeert op het tarmac. Daarnaast is er de nv Brussels Airport Terminal Company, voor 47,5 procent in handen van RLW. De andere investeerders komen uit de privésector. BATC is verantwoordelijk voor passagiers en bagage, en de commercialisering. Brussels Airport Company is vandaag de luchthavenuitbater. De onderneming is de voorbije jaren deels in handen van de overheid geweest, maar vooral voor het merendeel van het spraakmakende Australische Macquarie Airports. In 2011 koopt het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers' Pension Plan het belang van Macquarie. Van de RLW rest vooral Belgocontrol, de fel geplaagde overheidsdienst voor de luchtverkeersleiding in België. In Bredero blikt de redactie terug op de Trends van één, tien en twintig jaar geleden.