De arbeidsmarkt draait op volle toeren en dat merken ze ook bij Hays België, een van de marktleiders in rekrutering en selectie. Hays is gespecialiseerd in de rekrutering van gekwalificeerde en getalenteerde professionals. De nichespeler groeit sterker dan de markt, zegt algemeen directeur Robby Vanuxem. Hij staat een jaar aan het hoofd van Hays België. "We boekten vorig jaar een omzet van 60 miljoen. In gespecialiseerde uitzendarbeid kende Hays een groei van 15 procent, terwijl de sector met 6 procent groeide. In permanente rekrutering klokten we af op 15 procent groei, terwijl de markt met 10 procent groeide. Hays zit ...

De arbeidsmarkt draait op volle toeren en dat merken ze ook bij Hays België, een van de marktleiders in rekrutering en selectie. Hays is gespecialiseerd in de rekrutering van gekwalificeerde en getalenteerde professionals. De nichespeler groeit sterker dan de markt, zegt algemeen directeur Robby Vanuxem. Hij staat een jaar aan het hoofd van Hays België. "We boekten vorig jaar een omzet van 60 miljoen. In gespecialiseerde uitzendarbeid kende Hays een groei van 15 procent, terwijl de sector met 6 procent groeide. In permanente rekrutering klokten we af op 15 procent groei, terwijl de markt met 10 procent groeide. Hays zit dus ver boven de sectorgenoten." ROBBY VANUXEM. "Om te beginnen krijgen onze consultants tijdens hun eerste maanden bij Hays een doorgedreven opleiding. Voorts biedt Hays zijn klanten de mogelijkheid de kandidaten aan te werven via een 'temp to perm'-overeenkomst, wat betekent dat kandidaten eerst enkele maanden via een uitzendcontract werken en vervolgens naadloos overstappen op de payroll van de klant. Wij willen de klant volledige flexibiliteit bieden. Vorig jaar hadden we 1200 vaste en 2000 tijdelijke plaatsingen. Vandaag hebben we meer dan 1500 openstaande vacatures. VANUXEM. "In de logistieke sector hebben we onze omzet verdubbeld. Ook in de ICT is de vraag groot. We worden geconfronteerd met functies die vroeger niet bestonden, zoals specialisten in big data of socialmedia-marketeers. Ook in lifesciences en farma zijn er veel openstaande vacatures. De financiële sector heeft het moeilijk. Daar is het aantal vacatures gehalveerd. Hays probeert ook in te spelen op de groeiende vraag naar contracting. Die poot groeide vorig jaar met 42 procent." VANUXEM. "Bij contracting wordt iemand op projectbasis tewerkgesteld. Het gaat ofwel om freelancers die als zelfstandige werken, ofwel om mensen die op onze payroll komen via een detacheringscontract. "Daarmee spelen we in op de vraag van de jonge generaties. Ze willen hun loopbaan in handen nemen en hun projecten en de duur ervan zelf bepalen. Doordat we voor bepaalde vaardigheden in een krappe kandidatenmarkt vissen, staan bedrijven meer en meer open voor de aanwerving van contractors." VANUXEM. "In de jaren negentig werd voorspeld dat online job boards de klassieke rekruteringskantoren van de kaart zouden vegen. Maar het tegendeel is bewezen. De sociale media zijn een uitdager geworden. LinkedIn bijvoorbeeld blijft een eerste contactpunt, maar onze job gaat veel verder: diepte-interviews afnemen, hard en soft skills testen, referentiechecks, ..." VANUXEM. "Ik werk nu veertien jaar bij Hays. Ik ben helemaal onder aan de ladder begonnen. Ik ken het bedrijf inderdaad goed. Ik word nu natuurlijk geconfronteerd met veel meer en andere facetten, zoals het nemen van alle eindbeslissingen die een impact hebben op de business én de mensen die die business runnen. Hays heeft zeven kantoren in België. Wij kiezen niet voor een uitgebreid kantorennet zoals de volumespelers. Wel willen we in Wallonië uitbreiden. In de komende twee jaar openen we een vestiging in Luik." A.M."De jonge generaties willen hun loopbaan zelf in handen nemen"