Philippe Rogge ruilde vorig jaar zijn job van vicepresident business development & planning bij de bedrijventak van Belgacom voor de post van operationeel directeur bij Option. De rustige Philippe Rogge moest chief executive officer Jan Callewaert meer tijd geven voor zijn rol van strateeg en topverkoper. De Belgische delegatieleider voor de Olympische Spelen van Peking deed zijn job als 'mister inside' zo goed dat een jaar lang nauwelijks iets van hem werd vernomen.
...

Philippe Rogge ruilde vorig jaar zijn job van vicepresident business development & planning bij de bedrijventak van Belgacom voor de post van operationeel directeur bij Option. De rustige Philippe Rogge moest chief executive officer Jan Callewaert meer tijd geven voor zijn rol van strateeg en topverkoper. De Belgische delegatieleider voor de Olympische Spelen van Peking deed zijn job als 'mister inside' zo goed dat een jaar lang nauwelijks iets van hem werd vernomen. PHILIPPE ROGGE. "Ik was op zoek naar een uitdaging en die heb ik zeker gevonden. Sommigen beweren zelfs dat ik meer gekregen heb dan ik vroeg ( lacht). Maar hey,you only live once. Wij zijn niet bij de pakken blijven zitten." ROGGE. Mijn focus was de dagelijkse gang van zaken. Verkoop, marketing en opera-tions beter afstemmen op elkaar en op de markt. Toen ik hier aankwam, hoorde ik van klanten dat onze sticks 10 tot 15 euro duurder waren dan die van de concurrentie. Het grootste deel van onze producten was high end - het kleine stuk van de markt, interessant voor early adopters, maar een te klein deel van de markt. Nu komen we opnieuw met USB-modems die gericht zijn op driekwart van de markt. "We hebben veranderingen aangebracht in onze commer-ciële logica, backoffice, supply chain en engineering. We hebben geïnvesteerd in de strategische domeinen van de toekomst. Wij willen niet meer per definitie alles binnenshuis ontwikkelen. We willen co-development en zelf unieke waarde en features toevoegen, maar met andere partijen in Azië die de basiscomponenten sneller en goedkoper aanleveren. Wij veranderen het geweer van schouder. Maar natuurlijk zit daar een ontwikkelingscyclus van zes tot negen maanden tussen." ROGGE. "Dat is heel pijnlijk. Dat zijn mensen die Option hielpen opbouwen tot een heel succesvol Vlaams technologiebedrijf, tot een paar jaar geleden. Dat is heel hard. Als je van hen hoort dat ze je - ondanks de pijnlijke situatie - succes wensen en heel graag hier opnieuw willen komen werken, dan krijg je een krop in de keel. Maar het hele managementteam staat achter die beslissingen. We spelen daar onze rol. Iedereen beseft het kwaad. We moeten het businessmodel omgooien en op zoek gaan naar groenere weiden. We moeten competitief zijn op kosten. Zoals in de sport telt alleen het resultaat. Al de rest is interne aanmoediging." ROGGE. "Ik ben nog altijd bestuurder van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité en ik hou me nu bezig met de atletencommissie. In de discussie over de whereabouts heb ik nog even het hoofd boven water gestoken. Samen met toppers als Jean-Michel Saive en Tia Hellebaut proberen we ons steentje bij te dragen aan het verbeteren van het topsportklimaat." ROGGE. "Behalve de tijd met de kinderen en familie, zit ik 's avonds uren op alle mogelijke gadgetsites. Dat ontspant me. Kijken wat er werkt op de markt en wat er aan het gebeuren is. Ik spam ze bij Option plat met mijn e-mails daarover. Ik geloof rotsvast dat we nog maar aan het begin staan van de draadloze revolutie. Option is ongelooflijk goed geplaatst om daar het verschil te maken. Maar we moeten resultaten halen. Dat is onze absolute focus. Zeker nu we het vertrouwen hebben gekregen van onze investeerders en van de institutionelen. Is:chief operating officer van Option Vrije tijd: olympisch comité, technologie, family & friends en ("veel te weinig") zeilen B. L"'s Avonds zit ik uren op gadgetsites. Kijken wat werkt op de markt"