AB InBev doet het minder slecht in de VS
Sinds een marketingcampagne met de transgenderrechtenactiviste en socialemediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light rond Pasen vorig jaar uitdraaide op een boycot van conservatief Amerika, gaat het bij AB InBev steevast eerst over de evolutie in de Verenigde Staten. Er is nog altijd een behoorlijke impact op de verkoop, maar uit de cijfers over het eerste kwartaal blijkt dat die wat minder dramatisch is geworden. Er was op jaarbasis een autonome (zonder overnames en desinvesteringen) omzetafname van 8,8 procent voor Noord-Amerika. In het vorige kwartaal was dat nog 17,3 procent en analisten hadden voor 11,7 procent gevreesd.
Hogere marketingkosten voor Bud Light blijven wel nodig, om de schade af te bouwen. Daardoor is de achteruitgang van de aangepaste bedrijfskasstroom (ebitda) groter dan de volume- en omzetafname. Voor het eerste kwartaal is er een daling van 16,6 procent voor Noord-Amerika. Dat betekent dat de ebitda-marge (bedrijfskasstroom/omzet) is teruggevallen van 34,0 naar 31,3 procent. Het gewicht van Noord-Amerika in de aangepaste ebitda is gezakt tot 22,6 procent. Dat was nog 28,4 procent een jaar voordien, maar wel een sprong voorwaarts tegenover de 19,6 procent in het laatste kwartaal van 2023.
In Midden-Amerika, met landen als Mexico, Colombia en Peru, zette de grootste brouwer ter wereld wel de erg sterke resultaten neer waar analisten op hadden gerekend. De omzet lag in de lijn der verwachtingen. De ebitda nam met 10,6 procent toe. De uitzonderlijke ebitda-marge van 46,6 procent lag zelfs iets onder de marktverwachting (47,2%).
Zuid-Amerika (op de eerste plaats Brazilië) bevestigde ook. Azië, en vooral dan China, ontgoochelde. De omzet ging er 4,2 procent lager. Europa was de aangename verrassing. In tegenstelling tot de voorbije kwartalen moesten we deze keer niet melden dat het een mager beestje was. De omzet dikte met 16,3 procent aan en de ebitda zelfs met 35,1 procent. Het hielp dat Pasen dit jaar zeer vroeg viel. De ebitda-marge blijft met 29,5 procent wel de laagste van de groep, maar tegenover een gemiddelde verwachting van 27,3 procent toch een behoorlijke meevaller.
De kwartaalomzet op groepsniveau kwam uit op 14,547 miljard dollar. Dat houdt een organische toename van 2,6 procent in ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar. Dankzij andermaal een goede kostenbeheersing viel de winstgevendheid nog wel mee. De ebitda-marge (34,3%) lag boven het niveau van het vorige kwartaal (33,7%), vorig jaar (33,5%) en de analistenconsensus (33,3%). De aangepaste winst per aandeel van 0,75 dollar lag eveneens boven de consensus (0,66 dollar) en boven het cijfer in het eerste kwartaal van vorig jaar (0,65 dollar).
Conclusie
Het eerste kwartaal is een meevaller voor de grootste bierbrouwer ter wereld. De koersreactie was positief en bracht het aandeel weer aan de poort van 60 euro. We vrezen echter dat er voor de komende tijd geen extra koerspotentieel meer is voor het AB InBev-aandeel. De waardering is niet bijster aantrekkelijk tegen 19 keer de verwachte winst en 11 keer de verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom (ebitda), gezien de klassieke vooruitzichten (+4 à 8% organische groei in ebitda) niet zijn opgetrokken.
Europa was deze keer een aangename verrassing.
Advies: houden/afwachten
Risico: laag
Koers: 59,96 euro
Ticker: ABI BB
ISIN-code: BE0974293251
Markt: Euronext Brussel
Beurskapitalisatie: 121,07 miljard euro
K/w 2023: 24
Verwachte k/w 2024: 19
Koersverschil 12 maanden: +8%
Koersverschil sinds jaarbegin: +3%
Dividendrendement: 1,4%
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier