De Oostenrijker Paul Vetter is ruim één jaar managing director van Henkel Benelux. Het Duitse concern is vooral bekend als fabrikant van wasmiddelen, schoonheidsproducten en lijmen als Pattex en Pritt. In de Lage Landen is Henkel de op één na grootste speler in wasmiddelen. Vetter, die zich bij Henkel liet opmerken omdat hij in zijn thuismarkt het marktaandeel wist op te krikken van 45 naar 49 procent, had zich het afgelopen jaar vooral als doelstelling gezet in de Benelux marktaandeel af te snoepen van de...

De Oostenrijker Paul Vetter is ruim één jaar managing director van Henkel Benelux. Het Duitse concern is vooral bekend als fabrikant van wasmiddelen, schoonheidsproducten en lijmen als Pattex en Pritt. In de Lage Landen is Henkel de op één na grootste speler in wasmiddelen. Vetter, die zich bij Henkel liet opmerken omdat hij in zijn thuismarkt het marktaandeel wist op te krikken van 45 naar 49 procent, had zich het afgelopen jaar vooral als doelstelling gezet in de Benelux marktaandeel af te snoepen van de concurrenten Unilever en Procter & Gamble. De logische vraag is dan ook of dat is gelukt. "We zagen een lichte verbetering, maar ik geef toe dat ik meer had verwacht", zegt Vetter. PAUL VETTER. "Uiteindelijk gaat het slechts om minder dan 1 procent. En al is dat klein, we deden toch een stap voorwaarts. Het hoofdkwartier in Düsseldorf vindt alvast dat we erin zijn geslaagd de verwachtingen in te lossen. "De verklaring dat het gewonnen marktaandeel zo bescheiden blijft, zoek ik vooral in het toenemende succes van hard discounters in België. Daarom waren er veel promotionele acties, die een neerwaartse prijsdruk veroorzaakten. Niet meteen een gemakkelijke situatie, maar we probeerden ons daaraan aan te passen. "Zo heeft de komst van Albert Heijn er op de Belgische markt toe geleid dat we de structuur van onze verkopersdivisie hebben gewijzigd. We hebben nu Belgische en Nederlandse verkopers voor lokale winkels , maar voor grote retailklanten die in beide landen optreden, hebben we een Benelux-verkoopteam." VETTER. "Ik ben erg tevreden dat we het goed doen op de innovatieve markt van vooraf gedoseerde vloeibare wasmiddelen. Henkel België heeft in die productcategorie in Europa het op één na grootste marktaandeel. Ook Dixan en Silan blijven zich succesvol ontwikkelen. En in de categorie toiletproducten wonnen we marktaandeel." VETTER. "We willen het aantal innovaties het komende jaar opvoeren. We verwachten op die basis opnieuw een licht stijgend marktaandeel. Ook duurzaamheid blijft belangrijk voor ons. We hebben nu in de Benelux meer dan honderd duurzaamheidsambassadeurs. Die trekken naar scholen om kinderen de basis van duurzaam wassen en van water- en energiebesparing bij te brengen. We vinden dat belangrijk, want bij Henkel geloven we sterk in het sneeuwbaleffect van zulke acties." VETTER. "Wij zijn blij dat we in Brussel wonen. Het is een erg internationale stad. Elk weekend valt er wel iets te ontdekken. België is inspirerend voor een expat." R.B."We willen het aantal innovaties het komende jaar opvoeren"