" Soms stuurt iemand ons een mail met een idee. Daar hebben we helaas geen tijd voor." Frank Maene wil starters niet afschrikken, de managing partner van het durfkapitaalfonds Volta Ventures wil alleen duidelijk maken dat het geld niet als manna uit de hemel komt vallen. Geld vinden kost werk. "Dat begint met het uitwerken van uw idee. Praat met zo veel mogelijk mensen. Ook met uw moeder of uw partner. Als u het aan hen niet uitgelegd krijgt, zult u het aan niemand kunnen uitleggen. Ook niet aan mij. Zorg dat uw verhaal goed zit."
...

" Soms stuurt iemand ons een mail met een idee. Daar hebben we helaas geen tijd voor." Frank Maene wil starters niet afschrikken, de managing partner van het durfkapitaalfonds Volta Ventures wil alleen duidelijk maken dat het geld niet als manna uit de hemel komt vallen. Geld vinden kost werk. "Dat begint met het uitwerken van uw idee. Praat met zo veel mogelijk mensen. Ook met uw moeder of uw partner. Als u het aan hen niet uitgelegd krijgt, zult u het aan niemand kunnen uitleggen. Ook niet aan mij. Zorg dat uw verhaal goed zit." Maar een goed verhaal is niet voldoende. Maene, die zijn carrière startte in de softwaresector en een tijdlang actief was in Silicon Valley, stippelt de volgende stappen uit. "Een starter denkt er zelden aan, maar geldschieters krijgen aandelen in het bedrijfje en verwachten inspraak, bijvoorbeeld via hun zitje in de raad van bestuur. Kunt u daarmee leven? Investeerders willen ook het bedrijf snel zien groeien. Snelle groei kan ook verkeerd uitdraaien. Bent u bereid dat risico te nemen? "Naarmate uw bedrijfje groeit, komen er waarschijnlijk nieuwe financieringsrondes, en krijgt u nieuwe aandeelhouders. Aan het einde van de rit houdt u misschien 10 tot 20 procent van de aandelen over. U bent een kleine aandeelhouder geworden van een groot bedrijf. Of blijft u liever een grote aandeelhouder van een klein bedrijf?" "Een starter doet er gemiddeld negen maanden over om de nodige financiering bijeen te krijgen. In die periode spendeert hij zeker een kwart van zijn dagen aan het zoeken van geld. Hebt u daar geen zin in, begin er dan niet aan. "En wees realistisch. Bij een durfkapitalist bijvoorbeeld is uw slaagkans 1 à 2 op 100. Bij Volta Ventures kregen we in vier maanden enkele honderden dossiers binnen. In welgeteld twee ervan hebben we geïnvesteerd." "U hoeft niet meteen naar een durfkapitalist te stappen. Bekijk de alternatieven. Zo kunt u eerst een tijdje overleven met zo weinig mogelijk middelen. U kunt ook een ronde doen bij friends, fools and family. Dat heeft een keerzijde. Krijgt u geld van tante Mieke, en gaat u daarna failliet, dan wordt de sfeer op het eerstvolgende kerstfeestje niet bepaald denderend. "Businessangels zijn een andere mogelijkheid, al is het oppassen hier. Bij geen enkele andere financieringsvorm zijn de kwaliteitsverschillen zo groot. U vindt er topspelers, maar net zo goed prutsers. Kies een businessangel die uw sector kent. Zorg ook dat het persoonlijk klikt met uw businessangel, en vraag hem om advies en coaching. U hebt niets aan een businessangel die de wereld rondzeilt. "Er zijn tal van andere hulpbronnen. Bij een incubator krijgt u gratis kantoorruimte, gratis advies, en soms wat geld. Crowdfunding kan ook, hoewel die financieringsvorm meer geschikt is voor producten, een innovatieve brillendoos bijvoorbeeld. Om bijvoorbeeld een nieuw softwarepakket in de markt zetten, is crowdfunding minder aangewezen. Vergeet niet de fiscale voordelen en subsidies te verkennen. Hebt u bijvoorbeeld een innovatieve technologie uitgevonden, dan hebt u 70 tot 80 procent slaagkans op een subsidie van het IWT (het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie, nvdr). "Het beste alternatief is nog steeds omzet draaien. Tijdens de opbouw van uw bedrijfje kunt u bijvoorbeeld geld verdienen als consultant, of de markt opgaan met een pre-product." "Elke starter denkt dat zijn uitvinding de beste van de wereld is. In werkelijkheid is zijn uitvinding er eentje van een grote hoop. Een gemiddelde investeerder krijgt tientallen tot honderden voorstellen per jaar. Zorg dat het uwe boven op de hoop ligt. Dat is uw werk, niet het mijne. "Dat moet u professioneel aanpakken. Schrijf een overtuigende mail van enkele lijnen, zonder dt-fouten, en met een kort businessplan in bijlage (zie Zo het plan, zo het bedrijf). Een epistel van 40 pagina's leest niemand. "U stuurt de mail naar een dertigtal partijen. Volg goed op waar uw mail zich bevindt in de pijplijn van elke investeerder. Kunt u een meeting met de investeerder versieren? Komt er een vervolgmeeting? Eens zover, is de volgende fase een due diligence, een doorlichting van uw bedrijfje door de investeerder. Bereid u daarop voor. De investeerder zal de boekhouding van uw bedrijfje onderzoeken, met klanten praten en andere facetten bekijken. Zo gaat het voort, stap per stap. U bent degene die ons zover moet krijgen telkens de volgende stap te zetten." "Zoekt u alleen geld? Of wilt u ook advies? Kijkt u uit naar bijkomende partners, of nieuwe klanten? Ik maak mij sterk dat durfkapitalisten de meeste toegevoegde waarde bieden. Ik heb vijftien jaar werkvloerervaring in start-ups, en nog eens vijftien jaar indirecte ervaring, via durfkapitaal. Dankzij die ervaring en een uitgebouwd netwerk kunnen we een starter helpen met de internationalisering van zijn activiteiten, het ophalen van vers kapitaal, of de uitbreiding van zijn team." "De klassieke fout van een starter is de investeerder en de klant met elkaar verwarren, en beiden hetzelfde verhaal te vertellen. Een investeerder kent de markt niet, u moet hem opvoeden. Een klant kent de markt al, want hij is de markt. U zult dus twee PowerPoint- presentaties moeten opmaken." "Naast fantastische oprichters, is een plan het belangrijkste (zie Zo het plan, zo het bedrijf). Wat is de markt, waar zit het gat in de markt, en hoe groot is dat gat? Welke prijs vraagt u voor uw product? Waarom bent u anders, beter, sneller en goedkoper dan de concurrentie? U moet daar een beeld van hebben. Een jaar later zal blijken dat alles aan uw plan verkeerd was, maar dat is het punt niet. Eer u bij een investeerder komt, moet u ernstig nagedacht hebben. Met goede wil alleen komt u er niet." JOZEF VANGELDER