EN WERKEN VOOR FORD, CHRYSLER EN MERCEDES.
...

EN WERKEN VOOR FORD, CHRYSLER EN MERCEDES.De Ka van Ford, de Ypsilon van Lancia, de CC-V van Chrysler, het zijn de no-nonsense-wagens van de toekomst, typevoorbeelden van new edge design. Wat ze ook gemeen hebben : ze zijn allemaal ontworpen door Franse designers die vroeger voor de constructeurs Renault, Citroën of Peugeot werkten. Lancia, Ford en Chrysler proberen met hun "Franse" wagens in het segment van de kleine wagens te penetreren. Tot nog toe zat Ford met zijn Fiesta, 3,8 meter lang, al in het segment van de "grote kleine wagens". Met de Ka, 3,6 meter lang, bereikt Ford het segment van de "kleine wagen" waarvan analisten verwachten dat het tegen 2000 groter zal zijn dan dat van de grotere auto's. Het begon eind 1995 met de Ypsilon van Lancia, een ontwerp gestuwd door de marketing-directeur vanFiat, Loïc Caperan. Caperan, een ex van Renault, beslist intussen over alle nieuwe modellen van zowel Fiat, Alfa als Lancia. En hij is verantwoordelijk voor de designstudio's van Frankrijk, Duitsland en Spanje, toevallig de belangrijkste afzetmarkten voor de Italianen. De Ford Ka is ontsproten aan het brein van Claude Lobo, een Fransman die vijf jaar geleden naar Detroit uitweek. Hij bracht het er tot hoofd van de designafdeling bij de Amerikaanse reus Ford. Lobo tekende voor de lifting van de Mondeo, voor de nieuwe Scorpio, en ook voor de ontwikkeling van de Ka. Een andere uitgeweken Fransman, François Casting, creëerde voor Chrysler de CC-V. Die opvolger van de mythische deux-chevaux wordt tegen 2000 ? door Chrysler geproduceerd in China en dat volgens dezelfde principes als de echte 2PK uit 1948 : "Een goedkoop ding op vier wielen dat kan bewegen." En dan is er ook nog Olivier Boulay, een Fransman actief in Tokio. Hij werkt er voor het design-centrum van Mercedes en presenteerde vorig jaar, op het Parijse autosalon, zijn futuristische prototype F200. Wat de Franse constructeurs intussen doen ? Patrick Le Quément, de vader van de Twingo, is door le président-directeur-général van Renault, Louis Schweitzer, tot kwaliteitsdirecteur gebombardeerd en ontwerpt niet meer. Peugeot liet zijn Coupé 46 tekenen door het Italiaanse Pininfarina ; Citroën zijn Xantia bij de studio's van de legendarische Nuccio Bertone, de beeldhouwer van auto's die op 26 februari jongstleden op 82-jarige leeftijd stierf. R.H. FORD KA Net als de Lancia Ypsilon en de Chrysler CC-V een ontwerp van uitgeweken Franse designers.