Vierduizend ton fruit, en top secret-productiehallen. Die ingrediënten duiden op de toegevoegde waarde van de nv Dirafrost uit Herk-De-Stad. Het bedrijf specialiseert zich in de verwerking van diepgevroren vruchten, vruchtenpurees, fruitsalades en halffabrikaten.
...

Vierduizend ton fruit, en top secret-productiehallen. Die ingrediënten duiden op de toegevoegde waarde van de nv Dirafrost uit Herk-De-Stad. Het bedrijf specialiseert zich in de verwerking van diepgevroren vruchten, vruchtenpurees, fruitsalades en halffabrikaten. "We geven de consument het beste vervangmiddel voor vers fruit, en dat tegen een redelijke prijs," zegt algemeen directeur Ghislain Raskin. "Niet het volume is belangrijk, maar de toegevoegde waarde die we bieden. Het visuele aspect is, net als bij verse producten, cruciaal. Alleen door een rechtstreekse follow-up - vanaf de oogst tot het eindproduct - kunnen we kwalitatieve natuurproducten garanderen." Dirafrost richt zich dan ook tot de meer gespecialiseerde gebruiker. Artisanale bakkers en ijsventers gebruiken de diepgevroren vruchten voor ijsgarnering, versiering van taarten, of nog voor de productie van nagerechten. Deze artisanale bereiders zijn goed voor 60% van de omzet. Een sterk groeiende nichemarkt, goed voor een kwart van de omzet, vormen de artisanale kmo's: vooral de artisanale bereiders van jam doen een beroep op de producten van Dirafrost. De eindconsument ten slotte, goed voor 15% van de omzet, vindt het merk Jardifruit in de winkel, meestal in volumes van een halve tot één kilo. De klanten worden rechtstreeks of via de groothandel beleverd. "We zijn veeleer partner dan leverancier van onze klanten," onderstreept Ghislain Raskin. Dit komt vooreerst tot uiting in het eigen ontwikkelingslaboratorium, waar onder meer recepturen op maat van de klant worden gemaakt. Sommige klanten volgen er zelfs opleidingen. Dirafrost verzorgt bovendien het voorraadbeheer voor de grootste klanten. "We werken met jaarcontracten. In ruil voor minimale volumes, krijgt de klant een vaste prijs." Nauwelijks een tiende van het aangevoerde fruit komt uit België. "De loonlast maakt het Belgisch fruit gewoon te duur," becijfert Raskin. Bovendien verdwijnt het gros van de omzet, 85%, naar het buitenland. Vooral naar de buurlanden Duitsland en Frankrijk. De 32 werknemers van Dirafrost zorgden in 1997 voor een omzet van 630 miljoen frank. De nv is voor 65% in handen van de familie Raskin, "geboren en getogen" in de Limburgse fruitstreek; en voor 35% van de investeringsmaatschappij LPM-Investco.