De fysica getart

Ooit maakte BMW maar van een handvol modellen ook een M-versie, die hypersportieve machines die alledaags inzetbaar zijn, maar waarmee je in je vrije tijd ook het circuit op kan. Vandaag is er van haast iedere BMW ook een M. Zelfs van modellen in hoogbouw, zoals de X6 of deze iets kleinere X4. ‘Zelfs’ schrijven we, omdat hoge auto’s zoals SUV’s en zelfs crossovers per definitie niet geschikt zijn om sportief mee om te gaan. Een louter wetenschappelijke bepeinzing is dat. Een auto als de X4 heeft een hoger zwaartepunt dan een berline of een coupé, en dan stellen de wetten van de fysica dat de auto sneller zal overhellen als je ietwat snel door een bocht gaat. Hij ligt minder stabiel op de weg, en dat drukt dan weer de snelheid waarmee je door de bocht spoort. Enzovoort.

BMW trekt zich daar niets van aan en stopt ook serieus wat peper in zijn SUV’s, zoals deze X4. We zouden zelfs kunnen schrijven: “BMW tart de natuurkundige wetten.” De constructeur uit München is trouwens niet alleen. Vandaag hebben bijna alle sportwagenmerken hoge auto’s in het gamma, zelfs Lamborghini met zijn Urus. BMW gaf ons de topversie mee van de X4M, de zogenaamde Competition, die 4000 euro meer kost dan de gewone X4M. Op de slechte Belgische wegen word je meteen geconfronteerd met de prijs die je betaalt om een hoge auto dat zeer sportieve rijgedrag mee te geven, en ervoor te zorgen dat hij niet gaat wiegen in het bochtenwerk: zelfs in ‘comfort’-stand is de ophanging kurkdroog. Serieuze putten en bulten zinderen door tot in je ruggenwervels. De zuivere prestaties zijn indrukwekkend, met een piek van meer dan 280 kilometer per uur en een acceleratie die je vanuit stilstand in minder dan vijf seconden naar honderd per uur stuwt. En zie, ook als je snel en scherp in de bocht stuurt, voelt de X4M best sportief aan. Maar hij is uiteraard niet zo leuk als de M3 of de M4, de berlines, en onze persoonlijke favoriet in het M-gamma, de fantastisch sturende M2.

Deze SUV koop je dan ook evenzeer voor het gevoel van luxe en kwaliteit dat hij de inzittenden bezorgt. En als het al eens echt snel mag gaan, zoals op de Duitse Autobahn, dan is hij helemaal klaar om je adem af te snijden. Zoals ook de instapprijs doet: reken op minstens 92.800 euro als je tevreden bent met de gewone X4M.

BMW X4M Competition

Motor

6-cilinder; turbobenzine; 2993 cc ; 510 pk

Max. koppel: 600 Nm bij 2600-5950 t/m

Prestaties

Topsnelheid: 285 km/u

0-100 km/u in 4,1 seconden

Normverbruik: 10,5 liter/100 km

Testverbruik: 13,4 liter

CO2: 239 g

Instapprijs

92.800 euro

+

Luxegevoel

Peperduur

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content