Op 27 september gaat 'The Big Drop-Out' van Hof van Eede in première in Oostende. Wat gaf de vonk?

"In een vorige voorstelling, over salonrevolutionairen, was er een personage dat we de 'neenzegger' noemden. Zijn verzet bestond erin niks te doen. Daar ontstond de vraag wat er zou gebeuren als een grote bevolkingsgroep zich terugtrok en bewust niks deed. In onze tijd is er een vlucht inwaarts: er is een neiging om de complexiteit van de samenleving en de klimaatverandering te ontvluchten. We trekken naar het bos, in de bergen, naar een wellnessoord, om ons af te schermen van de buitenwereld."

Hoe maakt u van die vlucht interessant theater?

"Het is een uitdaging om te testen in welke mate je niks kan doen op een podium, zonder dat het irritant wordt. Op scène zie je een schildersatelier waar je de eerste minuten enkel iemand hoort schilderen. De metafoor is treffend: je verschanst je letterlijk achter je canvas, je verstopt je in je atelier voor de wereld."

Is de voorstelling een oproep tot activisme?

"De hele klimaatdiscussie barstte open toen we met de voorstelling bezig waren. Kunnen we nog hopen dat het goedkomt met onze aarde? Kan je je wel onttrekken aan iets waar niet aan te ontsnappen valt?"