Jan Gesquière (Elia), de tweede viool

Jan Gesquière is al tien jaar de CFO van Elia, dat sinds 2001 de hoogspanningslijnen in ons land beheert: ruim 8000 kilometer onder- en bovengrondse kabels.

Jan Gesquière is al tien jaar de CFO van Elia, dat sinds 2001 de hoogspanningslijnen in ons land beheert: ruim 8000 kilometer onder- en bovengrondse kabels.

“Een goede CFO heeft een breed inzicht in zijn bedrijf en de omgevingsfactoren, heeft kennis van de apparaten, producten en activiteiten, maar ziet ook het grotere verband. En hij moet kritisch blijven, ‘zijn gedacht’ durven te zeggen. Dat betekent: snel signaleren wanneer iets negatiefs gebeurt, en corrigerend optreden.”

Jan Gesquière haalde een diploma handelsingenieur aan de KU Leuven en volgde een advanced management program bij Insead in Fontainebleau. In 1986 werd hij auditassistant bij Ernst & Young. Het Gentse staalbedrijf Sidmar haalde hem drie jaar later binnen als interne auditor en CFO van de scrap business. Nadien volgde nog een passage van acht jaar als CFO van het textiel- en chemiebedrijf Domo, en nog twee jaar bij het cateringbedrijf Carestel.

“Carestel en Domo waren commerciële bedrijven, maar als CFO heb je daar geen impact op de omzet”, stelt Gesquière. “Een CFO verkoopt nu eenmaal geen broodjes of tapijten. Bij Elia heb ik die impact wel. Wij zijn een gereguleerd bedrijf, dat de kosten van zijn investeringen mag doorrekenen in de tarieven. Die worden bepaald na onderhandeling met de energieregulator CREG.”

Een van zijn belangrijkste taken als CFO is middelen ophalen om die investeringen te bekostigen. Goed kunnen communiceren met investeerders, medewerkers en de raden van bestuur is dan ook een belangrijke troef voor een CFO. “In de pers moet je niet de eerste viool willen spelen, maar je moet vertrouwen uitstralen en mensen kunnen overtuigen.” Daarin slagen Gesquière en gedelegeerd bestuurder Jacques Vandermeiren blijkbaar aardig. De jongste roadshow leverde enkele weken geleden via een obligatielening (op 15 en 20 jaar) bij Europese institutionele investeerders 750 miljoen euro op. Al had 3 miljard euro ook gekund, meldde Vandermeiren. Gesquière: “Het is ook een kwestie van zoeken naar de beste prijs. Want uiteindelijk betalen u en ik de rekening.” (L.H.)

Partner Content