Karen van Griensven (Melexis), een vrouw voor de lange termijn
Karen van Griensven is landbouwingenieur, maar ze behaalde ook een MBA aan Solvay.
Karen van Griensven is landbouwingenieur, maar ze behaalde ook een MBA aan Solvay.
Ze begon bij Elex in het team rond Roland Duchâtelet. Haar specialiteit in chemie was een aankopingspunt, maar haar MBA stuurde haar in financiële richting. In 1997 stapte ze over naar Melexis, waar ze in 1998 CFO werd. “Melexis telde toen 50 medewerkers, een financiële afdeling was er niet. Er was een externe boekhouder. We startten van nul. Eerst de boekhoudprocessen automatiseren, later thesauriebeheer, fiscaliteit. Nu zijn we op het punt waar we de activiteiten meer en meer strategisch ondersteunen. Dat heeft tien jaar gekost.”
De financiële afdeling helpt sneller de goede van de slechte projecten te onderscheiden. “Als een project loopt, loopt het vaak vijftien tot twintig jaar. Het probleem is dat we tien projecten starten en dat er misschien twee succesvol zijn. Financiën moet eigenlijk van in het begin bij een project betrokken zijn. Dat is nu veel beter geregeld dan tien jaar geleden”, vertelt van Griensven, die haar tijd verdeelt tussen de administratie in Bulgarije en in België.
Bijna 85 procent van de omzet van Melexis (245 miljoen euro in 2012) komt uit de autosector. Alles draait er rond de lange termijn.
Risicomanagement zit in de bedrijfsstructuur ingebakken. Melexis houdt de ontwikkeling en het testen in huis. Al de rest wordt uitbesteed. Natuurlijke hedging tussen aan- en verkopen in dollar moet het effect van de dollarkoers uitvlakken. “We zijn minder conjunctuurgevoelig dan vele anderen. Zelfs in crisisjaar 2009 hadden we nog 37 procent brutomarge, ook al was onze operationele marge maar 5 procent.” Dat jaar maakte het management het verschil. Eind 2008 hielden de klanten op met bestellen. Maar Melexis bleef stock opbouwen. “We zijn de statistieken gaan bekijken. Tot 2009 was de markt nooit meer dan 5 procent gestegen of gedaald. Die 10 procent was extreem. Wij wisten dat de vraag zeer snel zou terugkomen. In 2010 zijn we dan 70 procent gegroeid. Dankzij onze stockopbouw konden we onze klanten vlot bedienen.” (B.L.)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier