Geen enkel bedrijf ontsnapt aan de digitale revolutie. Talrijk zijn de bedrijven die zichzelf moeten heruitvinden om mee te kunnen in een economie waar bits and bytes de bovenhand krijgen. "Dat lukt niet als een bedrijf geen werknemers heeft met een uitgesproken digitaal profiel. Zonder hen zal het bedrijf nooit de transformatie kunnen maken naar een succesvolle digitale onderneming. Jammer genoeg vinden veel ondernemingen niet de juiste mensen", zegt Jeroen Van Ermen, de CEO van Conversion Talent.

Het jonge rekruterings- en adviesbureau focust uitsluitend op digitale banen bij marktleiders. Niet alleen gaat het op zoek naar geschikte vaste medewerkers of interim-managers, het begeleidt ondernemingen ook bij de invoering van een nieuwe organisatiestructuur of het in kaart brengen van de digitale vaardigheden van de werknemers. "We zijn in ons land het grootste bureau voor digitale banen voor marktleiders", zegt COO Mathias Lamiroy, die Conversion Talent samen met Van Ermen in 2013 oprichtte. Het bedrijf groeide tot 25 vaste medewerkers en verdubbelde de omzet jaarlijks. De klanten van het jonge bedrijf zijn gerenommeerde namen zoals BNP Paribas Fortis, KBC, Telenet, bol.com en Samsung.

Hoe is het idee voor Conversion Talent ontstaan?

MATHIAS LAMIROY. "Er was een grote vraag vanuit de markt. Bedrijven hebben het ontzettend moeilijk werknemers te vinden met een digitaal profiel. Dat merkte ik al toen ik nog werkte als zelfstandige onlinemarketingconsulent. Ik kreeg toen heel vaak de vraag of ik mensen kende die hen konden ondersteunen bij hun digitale transformatie. Bedrijven zaten op een bureau zoals Conversion Talent te wachten. Intussen is de vraag naar digitaal talent er niet kleiner op geworden. Het gebeurt vaak dat bedrijven bij ons aankloppen als hun vacatures al maandenlang niet ingevuld geraken, wat onvermijdelijk ook hun digitale plannen vertraagt."

Waarom is het zo moeilijk om digitaal talent te vinden?

LAMIROY. "De vraag is vele malen groter dan het aanbod. Exacte cijfers zijn er niet, maar afgaande op de LinkedIn-profielen spreken we in ons land over 35.000 à 40.000 mensen met digitale vaardigheden. Dat is niet veel, als je weet dat elke onderneming op een of andere manier bezig is met een digitale transformatie. Geen enkele onderneming kan nog zonder een eigen website, een webshop, apps of data-analyse."

JEROEN VAN ERMEN. "De behoefte is overal aanwezig. Bij de start van Conversion Talent klopten vooral retailbedrijven - voornamelijk banken - bij ons aan. Dat is logisch, want zij werden al heel snel geconfronteerd met de gevolgen van e-commerce. Nu heeft de digitale impact zich uitgebreid naar traditionelere sectoren. We gaan nu ook op zoek naar digitaal talent voor de verzekering-, de energie-, de farma- en de telecomsector."

Er is in ons land geen gebrek aan IT-opleidingen. Waarom is digitaal talent dan zo schaars?

LAMIROY. "Omdat we hier niet spreken over gewone IT'ers. Het gaat om mensen met hele specifieke vaardigheden. Zo is er momenteel een grote behoefte aan search engine marketeers, die ervoor zorgen dat websites heel zichtbaar zijn in de resultaten van zoekmachines als Google. Ook user experience experts zijn gegeerd. Zij bewaken het optimale gebruiksgemak bij de ontwikkeling van websites of apps. En dan zijn er nog de e-commerce-experts, die zorgen dat een klassiek product ook digitaal kan worden verkocht. Dat zijn geen IT'ers, maar mensen met een verkoop- of marketingachtergrond die zich hebben bijgeschoold. Die opleidingen bestaan nog maar een drietal jaar aan de hogescholen, wat aantoont dat ons opleidingssysteem met andere landen serieus is achtergebleven op andere landen. Daar betalen we nu een prijs voor. Er is wel een inhaalbeweging, maar niet in hetzelfde tempo als de vraag toeneemt. De schaarste zal alleen maar toenemen."

Hoe kunnen ondernemingen toch digitaal talent aantrekken?

LAMIROY. "Employer branding speelt een cruciale rol. De digitale generatie wil doen wat ze graag doet. Het is een generatie die opdrachten wil uitvoeren waar ze goed in is, die veel belang hecht aan flexibiliteit en thuiswerk belangrijk vindt. Bedrijven lopen kandidaten mis als ze niet openstaan voor een flexibele werkomgeving, thuiswerk of variërende opdrachten. De strijd om talent woedt ongemeen hevig. Als de ene onderneming die flexibiliteit niet wil bieden, dan vindt het digitale talent wel een onderneming die dat wel doet. Alle macht ligt bij de kandidaten. Om u een idee te geven: een kwart van de kandidaten heeft tijdens de laatste fase van het sollicitatieproces al meerdere contractaanbiedingen op zak."

VAN ERMEN. "De schaarste zal onvermijdelijk ook moeten worden opgevangen door de bestaande werknemers nieuwe vaardigheden aan te leren. Het gaat dan vooral over het aanbrengen van een nieuwe en vooral heel wendbare mindset voor bijvoorbeeld marketingmedewerkers en het aanleren van nieuwe technologie. Dat doen we vandaag vooral door senior consultants op de vloer naast de mensen te zetten. Zo breng je expertise in de onderneming, waarna het erop aankomt die expertise door te geven."

Zijn vooral de jonge twintigers als digital natives het beste geschikt om ondernemingen de digitale wereld in te loodsen?

LAMIROY. "Het blijft iets van alle leeftijden. Je hebt natuurlijk de competenties en de technische vaardigheden nodig. Maar tegelijkertijd spreken we ook altijd over een veranderingsproces bij een bedrijf. Het zijn meestal niet de jonge mensen die een omgeving op sleeptouw kunnen nemen in dat digitale transformatieproces. Het is minstens zo belangrijk om de mindset op de werkvloer helemaal te veranderen en openheid te creëren voor de digitale evoluties. Je hebt dus ook de meer ervaren profielen nodig om dat te kunnen realiseren."

VAN ERMEN. "Bedrijven maken vaak de fout een jonge twintiger in dienst te nemen en te verwachten dat die voor de digitale omslag zorgt, maar zo werkt het niet. Die twintigers lopen heel snel tegen de muur, zeker in hele grote organisaties waar alles trager vooruitgaat. Om de transformatie echt te kunnen doorvoeren, heb je mensen nodig die anderen kunnen inspireren. Er is behoefte aan digitaal leiderschap. Je kunt wel een goede digitale marketeer zijn, maar zonder de juiste persoonlijke vaardigheden zal je geen grote impact hebben op de organisatie. Hire the attitude and train the skills, moet het motto zijn in een omgeving die razendsnel verandert."