In een mededeling verwijst het bedrijf naar 'de wereldwijde instorting van de markt, als gevolg van de coronapandemie'. Die staat de uitvoering van de herstelmaatregelen die het noodlijdende bedrijf al voor de crisis uitwerkte, in de weg.

'Er werd een transformatieplan uitgetekend dat inspeelde op een geleidelijke heropstart van de wereldwijde luchtvaart, maar dit bleek financieel niet haalbaar', meldt het bedrijf, dat Brussels Airlines als belangrijke klant heeft.

Swissport zag de wereldwijde inkomsten als gevolg van de pandemie terugvallen met 80 procent. De leverancier van luchthavendiensten en luchtvrachtafhandeling, die actief is op 300 luchthavens in 47 landen, verwacht een langzaam marktherstel tot ver in 2021. 'Er is weinig ruimte voor subsidiëring van lokale entiteiten in moeilijkheden, zelfs nadat de wereldwijde vraag is hersteld', luidt het.

Swissport, dat verantwoordelijk is voor 60 procent van de bagageafhandeling op Brussels Airport, heeft het al jaren moeilijk om het hoofd boven water te houden. Vorig jaar boekte Swissport België 7,1 miljoen euro verlies.

Volgens hr-directrice Inge Simons heeft Swissport 'waar het kon' overheidssteun gevraagd, maar 'dat heeft niet tot het verhoopte resultaat geleid'. 'We konden de duur van de crisis helaas niet overbruggen', aldus Simons.

De rechtbank zal zich dinsdag uitspreken over het dossier. Een curator zal dan de leiding overnemen.

De afzonderlijke luchtvrachtdiensten van Swissport op de luchthavens van Brussel en Luik zijn niet betrokken in het faillissement. Bij Swissport Cargo Services in België werken 467 mensen.

ACV Puls: 'Donderslag bij heldere hemel'

Vakbond ACV Puls reageert verontwaardigd op het faillissement 'zonder overleg'. 'We wisten natuurlijk dat het financieel niet goed ging met het bedrijf, maar deze beslissing komt toch aan als een donderslag hij heldere hemel. We hadden immers gehoopt op een aanvullend transformatieplan. Door voorafgaandelijk echter niet met ons te praten over mogelijke oplossingen, heeft het management van Swissport Belgium zijn middenvinger opgestoken naar het personeel dat als gevolg van het faillissement een aantal voordelen zal verliezen zoals bijvoorbeeld een opzegvergoeding', zegt vakbondssecretaris Hans Elsen (ACV Puls).

Volgens Elsen hebben de bonden de voorbije maanden in een open brief op gewezen dat er op Brussels Airport veel meer jobs bedreigd zijn dan die van Brussels Airlines. 'Na lobbywerk van de luchthavenuitbater, voor wie de aanwezigheid van Brussels Airlines om financiële redenen heel belangrijk is, houdt de politiek zich ten onrechte enkel bezig met dit luchtvaartbedrijf. De grondactiviteiten op de luchthaven interesseren hen niet', aldus Elsen.

Hoe Brussels Airlines het wegvallen van partner Swissport zal opvangen, is op dit moment niet duidelijk. Volgens een woordvoerder volgt er een noodplan, waardoor de vluchten - zoals gepland - op 15 juni kunnen worden hervat.

In een mededeling verwijst het bedrijf naar 'de wereldwijde instorting van de markt, als gevolg van de coronapandemie'. Die staat de uitvoering van de herstelmaatregelen die het noodlijdende bedrijf al voor de crisis uitwerkte, in de weg. 'Er werd een transformatieplan uitgetekend dat inspeelde op een geleidelijke heropstart van de wereldwijde luchtvaart, maar dit bleek financieel niet haalbaar', meldt het bedrijf, dat Brussels Airlines als belangrijke klant heeft. Swissport zag de wereldwijde inkomsten als gevolg van de pandemie terugvallen met 80 procent. De leverancier van luchthavendiensten en luchtvrachtafhandeling, die actief is op 300 luchthavens in 47 landen, verwacht een langzaam marktherstel tot ver in 2021. 'Er is weinig ruimte voor subsidiëring van lokale entiteiten in moeilijkheden, zelfs nadat de wereldwijde vraag is hersteld', luidt het. Swissport, dat verantwoordelijk is voor 60 procent van de bagageafhandeling op Brussels Airport, heeft het al jaren moeilijk om het hoofd boven water te houden. Vorig jaar boekte Swissport België 7,1 miljoen euro verlies. Volgens hr-directrice Inge Simons heeft Swissport 'waar het kon' overheidssteun gevraagd, maar 'dat heeft niet tot het verhoopte resultaat geleid'. 'We konden de duur van de crisis helaas niet overbruggen', aldus Simons. De rechtbank zal zich dinsdag uitspreken over het dossier. Een curator zal dan de leiding overnemen. De afzonderlijke luchtvrachtdiensten van Swissport op de luchthavens van Brussel en Luik zijn niet betrokken in het faillissement. Bij Swissport Cargo Services in België werken 467 mensen.Vakbond ACV Puls reageert verontwaardigd op het faillissement 'zonder overleg'. 'We wisten natuurlijk dat het financieel niet goed ging met het bedrijf, maar deze beslissing komt toch aan als een donderslag hij heldere hemel. We hadden immers gehoopt op een aanvullend transformatieplan. Door voorafgaandelijk echter niet met ons te praten over mogelijke oplossingen, heeft het management van Swissport Belgium zijn middenvinger opgestoken naar het personeel dat als gevolg van het faillissement een aantal voordelen zal verliezen zoals bijvoorbeeld een opzegvergoeding', zegt vakbondssecretaris Hans Elsen (ACV Puls). Volgens Elsen hebben de bonden de voorbije maanden in een open brief op gewezen dat er op Brussels Airport veel meer jobs bedreigd zijn dan die van Brussels Airlines. 'Na lobbywerk van de luchthavenuitbater, voor wie de aanwezigheid van Brussels Airlines om financiële redenen heel belangrijk is, houdt de politiek zich ten onrechte enkel bezig met dit luchtvaartbedrijf. De grondactiviteiten op de luchthaven interesseren hen niet', aldus Elsen.Hoe Brussels Airlines het wegvallen van partner Swissport zal opvangen, is op dit moment niet duidelijk. Volgens een woordvoerder volgt er een noodplan, waardoor de vluchten - zoals gepland - op 15 juni kunnen worden hervat.