Geen doorstart bij Swissport, bijna 1.500 werknemers ontslagen

© belga

Afhandelaar Swissport maakt geen doorstart, melden de vakbonden ACV en ABVV. Dat betekent dat er 1.469 werknemers ontslagen worden. Een geplande personeelsvergadering met de vakbonden mag donderdag niet doorgaan. Ondertussen is het onduidelijk wie de bagage op Zaventem nu gaat afhandelen.

Swissport kwam net als andere spelers in de brede luchtvaartsector in de problemen door de coronapandemie. Bovendien stond de coronsituatie de uitvoering van de herstelmaatregelen die het noodlijdende bedrijf al voor de crisis uitwerkte, in de weg.

‘We hebben vandaag de curatoren gezien en zij hebben bevestigd dat er geen doorstart komt’, zegt Hans Elsen van de christelijke bediendebond ACV-Puls. ‘De mensen zullen ontslagen worden en de activiteiten worden stopgezet.’

‘Er komt geen doorstart, want er is geen cash meer en er staat geen overnemer klaar’, vult Olivier Van Camp van de socialistische bediendebond BBTK aan.

Een doorstart was ook niet mogelijk omdat de activiteiten verlieslatend zijn, aldus de vakbondsman. En het dossier is ook moeilijk omdat de licentie van Swissport meespeelt, klinkt het nog, ‘omdat je die niet zomaar kan verkopen’.

Overleg met de regering

Dinsdagavond hadden de vakbonden nog overleg met premier Sophie Wilmès (MR) en haar bevoegde ministers over de mogelijke voortzetting van de activiteiten. ‘Er werd goed geluisterd’, klonk het achteraf. Maar woensdag lijkt het om een ‘dovemansgesprek’ te gaan .

Het vakbondsfront roept nu BAC (luchthavenuitbater Brussels Airport Company, nvdr.) en de politiek op om ‘alsnog spoedig een oplossing te vinden voor deze schrijnende situatie’, luidt het in een pamflet.

Het personeel zou donderdag 11 juni meer uitleg krijgen op een- al geplande – personeelsvergadering om 14 uur op de personeelsparking. ABVV, ACVB en ACLVB hoopten op een massale aanwezigheid, met aandacht voor de veiligheidsmaatregelen. Maar de burgemeester verbood woensdagavond de vergadering, schrijven de vakbonden in een pamflet.

‘De mensen vinden dit degoutant’, zegt Fouad Bougrine van de liberale vakbond ACLVB. ‘Want het was het enige moment dat ze nog kunnen uithuilen bij elkaar.’ De vakbondssecretaris vindt het ‘heel jammer’ dat de werknemers geen speciaal moment meer krijgen om elkaar te zien. Bij vele werknemers zit de onvrede dan ook diep.

De bonden verwachtten een grote opkomt, volgens sommigen meer dan duizend mensen, klinkt het nog bij de ACLVB’er. ‘Binnenlandse Zaken en de burgemeester verbieden ons democratisch recht tot manifestatie’, klinkt het in een pamflet van ABVV, ACV en ACLVB. De bonden blazen met spijt in het hart de personeelsvergadering af, klinkt het nog, en bekijken of ze in de nabije toekomst nog een samenkomst kunnen organiseren.

Wie zorgt voor de bagage op Zaventem?

In principe hervat Brusselse Airlines, de belangrijkste klant van Swissport, de passagiersvluchten op 15 juni. Na het faillissement van Swissport blijft dan alleen nog Aviapartner over als officiële bagageafhandelaar.

In afwachting van een definitieve oplossing had de federale overheidsdienst Mobiliteit woensdagnamiddag in principe beslist de twee afhandelaars voor de cargovluchten, Swissport Cargo en DNata, tijdelijk de toestemming te geven om passagiersvluchten af te handelen. Swissport Cargo is niet betrokken bij het faillissement van Swissport Belgium.

‘De wetgeving voorziet dat, indien een van de twee afhandelaars niet in de mogelijkheid is om de taken te vervullen, het mogelijk is om een tijdelijke vergunning toe te kennen’, zegt woordvoerder Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit. Zo moet de continuiteit verzekerd zijn.

Maar woensdagavond maakte Brussels Airport bekend geen tijdelijke licentie aan Swissport Cargo en DNata te hebben gegeven. ‘In tegenstelling tot wat in bepaalde media werd aangekondigd, heeft Brussels Airport vandaag geen licentie toegekend aan nieuwe dienstverleners voor het uitvoeren van grondafhandelingsdiensten voor passagiersactiviteiten. Ook de DGLV (directoraat-generaal luchtvaart, dat onder FOD Mobiliteit valt, nvdr.)heeft geen licentie toegekend’, zegt Brussels Airport in een reactie.

FOD herhaalde als reactie daarop nogmaals dat Swissport Cargo en DNata bagage mogen afhandelen. Er is een ondertekend document dat uitzonderlijk toestemming verleent aan de bewuste firma’s om tijdelijk taken over te nemen. Dat document is gericht aan de luchthavenuitbater. Maar het is volledig aan Brussels Airport Company zelf om de werking te regelen, de uitbater is niet verplicht om met hen te werken. Via een ‘tender’ moet op termijn een tweede afhandelaar aangesteld worden.

De luchthaven staat in contact met alle betrokken partijen en ‘zoekt actief naar een oplossing op zeer korte termijn om de continuïteit van de operaties de komende dagen te verzekeren en zeker vanaf 15 juni, wanneer vele Europese vluchten opnieuw zullen worden opgestart’. Afhandelaars ‘zijn essentieel voor de goede werking van Brussels Airport’, luidt het.

Volgens Brussels Airport hebben sommige luchtvaartmaatschappijen al ‘ad-hoccontracten afgesloten met Aviapartner om de afhandeling van de vluchten in de komende dagen te verzorgen’.

1469 banen verloren

De Nederlandstalige ondernemingsrechtbank van Brussel sprak dinsdag het faillissement uit van de grondafhandelingsdiensten en schoonmaakactiviteiten van Swissport in België. Alles samen gaat het om 1.469 banen die verloren gaan. De afzonderlijke luchtvrachtdiensten van Swissport op de luchthavens van Brussel en Luik zijn niet betrokken in het faillissement.

Swissport, dat verantwoordelijk is voor 60 procent van de bagageafhandeling op Brussels Airport, heeft het al jaren moeilijk om het hoofd boven water te houden. Vorig jaar boekte Swissport België 7,1 miljoen euro verlies.

Partner Content