E-Capital investeert in kledingverkoper Famous Clothes

Jozef Vangelder
Jozef Vangelder redacteur bij Trends

De investeringsgroep E-Capital stapt in het kapitaal van Famous Clothes, het bedrijf achter de Cameleon-winkels, die luxekledij verkopen tegen verlaagde prijzen. E-Capital legt 5,3 miljoen euro op tafel.

De investeringsgroep E-Capital stapt in het kapitaal van Famous Clothes, het bedrijf achter de Cameleon-winkels, die luxekledij verkopen tegen verlaagde prijzen. E-Capital legt 5,3 miljoen euro op tafel.

De operatie verloopt via een kapitaalverhoging van Famous Clothes. Naast de toegezegde 5,3 miljoen euro, houdt E-Capital een bijkomende schijf van 2 miljoen beschikbaar. Het geld is afkomstig van het derde fonds van de Belgische private-equityspeler E-Capital, opgericht in 1999. “De middelen van onze derde fonds zijn voor 70 procent afkomstig van Belgische industriële families”, zegt Jérôme Lamfalussy, investmentpartner van E-Capital. “De rest komt van institutionele investeerders.”

Het geld van de kapitaalverhoging moet dienen voor de groei en professionalisering van Famous Clothes. “Het gaat om zaken als een update van ons IT-systeem en de uitbouw van een hr-dienst,” zegt CEO Augustin Wigny. “We hebben drie winkels in het Brusselse, en hebben plannen voor een winkel in Vlaanderen. Het geld moet vooral dienen voor de ondersteuning van onze internetverkoop, goed voor 40 procent van onze omzet. Binnen anderhalf jaar wordt dat meer dan 50 procent.”

Famous Clothes verkoopt stockoverschotten van luxemerken, zowel kledij als accessoires. “De kortingen bedragen gemiddeld 50 procent”, zegt Wigny. “Wij doen aan privéverkoop. Klanten moeten zich eerst lid maken. We werken via een systeem van peterschap: nieuwe klanten worden aangebracht door een bestaande klant, de peter.”

Het bedrijf groeit als kool. “De omzet ging van 42,2 miljoen euro in 2011 naar 60 miljoen in 2012”, zegt Wigny. “Dit jaar mikken op een omzetgroei van 25 procent.” Famous Clothes begon in 2008 met zijn webwinkel Snapstore.be, en kocht eind 2011 de Nederlandse concurrent Shopvip.com. Vorig jaar kwam daar Famousbox.be bij, een klassieke webwinkel voor modeartikelen.

Waarom kopen mensen kledij op het internet? Je moet kleren toch kunnen passen? “De verklaring is ons mooi aanbod tegen goede prijzen, en daarnaast het gebruiksgemak van onze webwinkels”, zegt Wigny. “Vaak zijn onze klanten vrouwen van 35 à 40 jaar. Ze hebben het druk, en hebben weinig tijd. Per dag verkopen wij duizenden producten via het internet.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content