‘Coca-Cola noch Red Bull mogen onze poolreizen sponsoren’

© belga
Veronique Goossens Anker Kanaal Z en opiniemaker Knack.be

Dat zegt Dixie Dansercoer, de poolreiziger met verschillende wereldrecords op zijn naam, in Z-Talk Goossens.

Zijn vrouw Julie Brown, die zijn expedities ondersteunt, treedt hem bij: “Voor mij is het onmogelijk een bedrijf aan boord te nemen dat het niet zo nauw neemt met onze gezondheid, of die van onze kinderen. Mijn vader is overleden aan diabetes. Dus een producent van zoete dranken, dat kan niet voor mij. “

“Naast Coca-cola heeft ook Red Bull ons gevraagd om een partner te kunnen zijn. Maar het zou veel te gemakkelijk zijn. Wij hebben al vaak neen moeten zeggen, ” zegt Dixie Dansercoer.

Julie Brown: “Zo zijn we al op een heel slinkse manier benaderd geweest door sigarettenproducent Philip Morris om hun verkoopteam te stimuleren. We zijn er uiteindelijk moeten achter komen dat de vraag van hen kwam. Dat zijn bedrijven waarmee we niet graag werken. “

Dixie Dansercoer, die per poolexpeditie zo’n 500.000 euro nodig heeft om de missie te laten starten, vindt zijn keuze voor de Belgische olietankerrederij Euronav als partner wél verdedigbaar. “Bij bedrijven met een enorme marge is het veel interessanter. Daar vallen echt nog zaken te verbeteren inzake CO2-reductie. Ik trek me het al lang niet meer aan dat we dit zogenaamd foute imago zouden aantrekken. Euronav vervoert nu eenmaal olie om tegemoet te komen aan een vraag vanuit de wereld. We hebben het voorrecht gehad om mee hun mission statement te schrijven. Men stond er ook open voor. Het personeel is daar ook in meegetrokken, want die mensen zaten met een juk van schuldgevoel.”

Dixie Dansercoer en Julie Brown vertellen over hun ervaringen met klimaatwetenschappers, de valkuilen waarin managers en bedrijfsleiders steeds trappen en over hoe zij hun pensioen zien.

Z-Talk Goossens vanaf zaterdagochtend 11 uur op Kanaal Z

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content